Het 4G model; een methode om feedback te geven waar iemand écht mee vooruit kan. Veel mensen vinden het moeilijk een 'lastig' gesprek aan te kaarten met een collega. Je wil natuurlijk niet dat jouw feedback in het verkeerde keelgat schiet. Daarom is het belangrijk dat dit goed gebeurt. Aan de hand van de 4 stappen van het 4G model geef je op een effectieve en constructieve manier feedback.
Feedback geven lijkt voor de meeste mensen spannend. Je kunt allerlei gedachten hebben die je ervan weerhouden om uit te spreken dat je iets vervelend vindt:
“Misschien mag ze me dan niet meer.”
“Wie ben ik om feedback te geven? Ik doe ook weleens iets fout.”
“Wat nou als ik mijn collega daarmee kwets?”
“Zou hij boos worden?”
Stuk voor stuk gedachten die ervoor zorgen dat jij je niet uitspreekt. En de kans dat je collega misschien volgende week precies hetzelfde doet. Met nog meer frustratie voor jou tot gevolg. Hoe spreek je je collega hier nou op aan? En dat ook nog op een opbouwende manier die voor jullie allebei prettig is? De 4G feedback methode helpt!
4G model voor feedback
Het 4G feedback model helpt je om feedback op te bouwen in stappen. Hierbij wordt de feedback steeds zwaarder zonder dat het gesprek escaleert. Je kunt je feedback opbouwen, los per G of gecombineerd met meerdere G’s bij elkaar. Dit afhankelijk van de situatie en eerdere ervaringen met die persoon. Bij gedrag corrigerende feedback is het essentieel om het op het moment zelf te doen. Hierbij vraag je niet aan de ontvanger of hij/zij openstaat om feedback te ontvangen.
Het 4G feedback model is gebaseerd op vier essentiële stappen: Gebeurtenis, Gedrag, Gevolg en Gewenste actie. Laten we elk van deze stappen eens nader bekijken:
1 Gebeurtenis: De eerste stap is het identificeren van de specifieke gebeurtenis waarop de feedback betrekking heeft. Het is belangrijk om concrete voorbeelden te geven en de feiten helder te formuleren. Door de focus te leggen op objectieve gebeurtenissen, vermijd je misverstanden en houd je emoties buiten beschouwing.
2 Gedrag: Vervolgens richt je je op het gedrag dat waar je feedback op wilt geven. Beschrijf dit gedrag op een neutrale en niet-oordelende manier. Je zou kunnen zeggen: "Jan, tijdens de vergadering van gisteren merkte ik op dat je regelmatig anderen onderbrak terwijl ze aan het praten waren."
3 Gevolg: In deze stap brengen we de consequenties van het gedrag in kaart. Welk effect had het gedrag op jou, het team of de organisatie? Wees eerlijk en specifiek over de impact. Het erkennen van de gevolgen helpt de ontvanger om de feedback beter te begrijpen. Bijvoorbeeld: "Dit had tot gevolg dat sommige teamleden hun ideeën niet volledig konden delen en dat er waardevolle input verloren ging. Het creëerde ook een gespannen sfeer tijdens de vergadering."
4 Gewenste actie: Last but not least is het formuleren van de gewenste actie. Geef duidelijk aan welk gedrag je in de toekomst graag zou zien. Het is belangrijk om constructieve suggesties te geven en te focussen op verbetering. Door de gewenste actie te benadrukken, geef je de ontvanger de mogelijkheid om te groeien en zich verder te ontwikkelen. Je zou kunnen zeggen: "Ik zou het waarderen als je in toekomstige vergaderingen anderen de kans geeft om hun gedachten af te maken voordat je reageert. Laten we proberen een omgeving te creëren waarin iedereen zijn inbreng kan leveren en we open kunnen discussiëren zonder onderbrekingen."
Feedback geven aan de hand van het 4G model is fijn voor beide partijen: de gever én de ontvanger van feedback. Je kunt iemand aanspreken op haar of zijn gedrag op een manier die voor iedereen prettig is. Dit werkt super bevorderlijk voor de sfeer op de werkvloer!
Op zoek naar meer handige tips voor op de werkvloer? Neem ook eens een kijkje bij:
5 tips voor meer focus op je werk (www.maandag.nl/blog/focus-op-je-werk-5-tips-voor-een-betere-concentratie)
Zo vergroot je jouw werkgeluk (https://www.maandag.nl/blog/werkgeluk-vergroten-zo-pak-je-het-aan)
Oorzaken en oplossingen van werkstress: zo verminder je stress op werk (https://www.maandag.nl/blog/werkstress-oorzaken-en-oplossingen-om-stress-op-werk-te-verminderen)