10 tips om écht tot rust te komen

04.10.2019

Mails, appjes, vergaderingen, veeleisende cliënten, grillige collega’s … op een doorsnee dag kan er heel wat op je afkomen. En dan hebben we het nog niet eens over de uitdagingen in je privéleven. Om al die prikkels de baas te blijven, helpt er maar één ding: rust. Deze tien tips helpen je daarbij.

Adem met aandacht 
Misschien denk je: ademen, dat gaat toch vanzelf? Klopt. Toch kan het geen kwaad om er enkele minuten per dag bewust bij stil te staan. Wanneer je ademt met aandacht ontstaat er namelijk rust en ruimte in je hoofd.  
 
Laat ruimte over voor spontaniteit 
Je hebt je weekend volgepland met leuke dingen, maar uiteindelijk is het fijnste moment de spontane boswandeling met een vriend of vriendin. Herkenbaar? Juist de dingen die je vooraf niet hebt bedacht, zorgen vaak voor ultieme ontspanning. 
 
Vaar je eigen koers 
Je leven inrichten volgens andermans verwachtingen kost bakken energie en is niet realistisch. Bepaal voor jezelf wat je echt belangrijk vindt en baseer je beslissingen daarop. Als je doet wat jou gelukkig maakt, vergt dat veel minder van je. Sterker nog: het geeft je juist energie! 
 
Trap op de rem 
Ook al heb je energie voor tien: níemand kan eindeloos door gaan. Doe je dat wel, dan ga je in je ‘reserve-energie’ zitten en duurt het alleen maar langer om je weer fit en vitaal te voelen. Trap daarom regelmatig op de rem, zodat je lichaam en geest kunnen opladen. 
 
Zet apparaten uit 
Je telefoon, iPad, televisie, laptop… zet alle apparaten die je hebt gewoon eens uit. Even helemaal geen prikkels binnenkrijgen en niet bereikbaar zijn. In het begin is het misschien even wennen, maar het levert je een hoop rust op. 
 
Zet je lijf aan het werk 
Inspanning zorgt voor ontspanning. Dus ook al ben je moe en kruip je het liefst op de bank: zet je lijf aan het werk. Maak een wandeling door de buurt, ga een stuk fietsen of neem de keukenkastjes onder handen. Je zult zien dat je naderhand een leeg hoofd hebt en een moe lijf: ideale condities voor een goede nachtrust. 
 
Zoek de stilte op 
De momenten van stilte op een dag zijn vaak op één hand te tellen. Jammer, want stilte kan juist zoveel brengen. Het geeft je de mogelijkheid om je gedachten te ordenen en spanningen van je af te laten glijden.  
 
Deel je gevoelens en gedachten 
In je hoofd kan iets megagroot zijn (en steeds groter worden), terwijl het – als je het uitspreekt – vaak hartstikke meevalt. Wanneer je je gevoelens en gedachten deelt met iemand die je vertrouwt, kan diegene je helpen om dingen in perspectief te zetten. Grote kans dat je je een stuk lichter voelt. 
 
Durf dingen te missen 
Een verjaardagsfeest, etentje, borrel of bioscoopbezoek, is natuurlijk hartstikke leuk, maar durf ook een keer ‘nee’ te zeggen en een avond of middag rustig aan te doen. De volgende keer ben je er weer bij (vol energie). 
 
Leg jezelf geen druk op 
Als je continu denkt dat je nu moét ontspannen, werkt dat juist averechts. Moet even helemaal niets van jezelf en doe gewoon waar je zin in hebt. Je zult zien dat je met die instelling het meest tot rust komt. 
goed verhaal moet je zien volgens mij vertel ...