Vandaag heeft Maandag® Holding aangekondigd dat ze de IT-Intermediair WIBA IT overneemt. Een belangrijke stap, die nieuwe deuren opent voor beide partijen. Hoe kwam die overname precies tot stand? Wat betekent hij voor onze dienstverlening? En wat maakt Maandag® en WIBA IT nu zo’n goede match? Maandag® Holding CEO Freddy Verweij en WIBA IT directeur Anne Willeboordse over het hoe, wat en waarom van de overname. Of het nu gaat om contact met klanten, professionals, of relaties, Maandag® houdt van een persoonlijke aanpak. Volgens Freddy Verweij sluit het proces rondom de overname van WIBA IT hier goed op aan. “We kwamen met WIBA IT directeur Anne Willeboordse in contact via onze commercieel directeur Noureddine Ouald l'Hadj, die met zijn netwerk kansen voor ons creëert. De eerste stap is dan om elkaar te leren kennen en af te tasten of er een match kan zijn. Zulke kennismakingsgesprekken zijn heel persoonlijk en voeren we bewust zonder adviseurs. Pas nadat je elkaar leert kennen en begrijpen, ga je met elkaar verkennen of beide partijen profijt hebben van een eventuele overname. Zo’n proces is een uitdaging, maar tijdens onze kennismakingsgesprekken met Anne Willeboordse was er gelijk een goede match. Anne Willeboordse heeft veel gevoel voor wat wij bij Maandag® belangrijk vinden: detacheren met snelheid, lef en focus op de bal houden. Ook qua aanpak en businessmodel vullen we elkaar goed aan.” Anne Willeboordse stond na het eerste contact met Maandag® niet meteen te trappelen om over een overname te gaan praten. “Mijn beeld was dat Maandag® zich vooral op het publieke domein richt, terwijl WIBA IT vooral de commerciële markt bedient. Maar dit was juist de reden dat Maandag® mij benaderde. Met mijn klantenbestand in de commerciële markt zouden we samen de gehele BV Nederland van dienst kunnen zijn. ”WIBA IT stond al op het punt om de organisatie anders neer te zetten om door te groeien. Daarom voelde het voor mij als het juiste moment om toch met Maandag® te gaan praten. Het is altijd goed om kennis te maken. Na het eerste gesprek kwam er al gauw een klik en begon de liefde te ontstaan. Maandag® ziet waar onze kracht ligt: snelheid koppelen aan kwaliteit. Die twee zijn lastig te combineren, dan is het zaak om focus te houden: wij richten ons op high-end IT profielen.” Ook op persoonlijk vlak is er een match: “Freddy is een jonge, frisse CEO en zelf ben ik met mijn 37 jaar ook nog jong. En we delen ons enthousiasme en onze voorliefde voor digitalisering. Hierdoor was er meteen een goede klik.” Breder aanbod van IT-profielen Omdat Maandag® en WIBA IT elkaar zo goed aanvullen, bleek al snel dat beide partijen profijt hadden van een overname. “Maandag® wil het publieke domein beter bedienen met een breder aanbod van IT-profielen zoals Developers en dataspecialisten”, stelt Freddy. “Dit is waar WIBA IT al jarenlang ervaring mee heeft. Bovendien bedient WIBA IT ook de commerciële markt, wat voor Maandag® Nederland een mooie kans is om te verbreden. Uiteraard is deze overname ook voor WIBA IT interessant: het uitgebreide klantennetwerk van Maandag® biedt een grotere markt. Hierdoor bereiken zij organisaties in een markt waarin ze nog niet actief waren.” Anne Willeboordse kan dit volmondig beamen. “Ik was al van plan om in vier jaar tijd te gaan verdubbelen. We hadden al grote klanten, maar deden nog niet mee aan aanbestedingen van de overheid. Nu kunnen we met de tenders van Maandag® meegaan en dit levert ons beiden een steviger marktpositie op.” Voor Maandag® betekent de overname een volgende stap op IT-gebied. Dankzij de komst van WIBA IT kunnen klanten namelijk nog beter geholpen worden met het digitaliseringsproces, dat op dit moment bij talloze organisaties leeft. Maandag® merkt dat klanten behoefte hebben aan IT-specialisten die hier kennis van hebben. Freddy: “Of het nou om zorg, overheid, onderwijs of het commerciële domein gaat, veel bedrijven en instellingen moeten zich klaarmaken voor de verdere digitalisering van de maatschappij, maar ook om alle privacy- en security-uitdagingen het hoofd te bieden. Dankzij deze overname kunnen we onze klanten beter van dienst zijn met professionals die dergelijke transities en uitdagingen in goede banen leiden. Op dit moment bedienen wij klanten al met het digitaliseren van archieven en bij IT-beheer. Nu kunnen we dit breder aanvullen met ondersteuning bij het volledige digitaliseringsproces.” Verdere groei De overname stimuleert ook de geambieerde groei van Maandag®. “We zijn al marktleider in het publieke domein”, vertelt Freddy. “Voor verdere groei is het belangrijk dat we ons verbreden en andere markten verkennen. In Nederland gaan we nu ook het commerciële domein in. Dit is voor Maandag® niet ongewoon. In België zijn we reeds actief in de engineering en life science markten, waarbij we onder meer laboranten plaatsen bij farmaceutische bedrijven. In Polen daarentegen richten we ons eveneens met IT-profielen op een bredere markt. Met deze overname zetten we in Nederland nu ook een mooie stap.” De komende tijd zal WIBA IT geïntegreerd worden in de organisatie van Maandag®. Hoe gaat dat vorm krijgen? Freddy: “Wat tijdens alle gesprekken al snel duidelijk werd is dat we Anne Willeboordse in het hart van Maandag® plaatsen, aan het hoofd van de business van WIBA IT. Anne Willeboordse en zijn team blijven vanuit Rotterdam opereren, maar verhuizen hier naar een Maandag®-vestiging. We gaan de komende maanden kijken hoe we de dienstverlening zo goed mogelijk op elkaar kunnen laten aansluiten. WIBA IT en Maandag® zijn in elk geval een perfecte match, en de perfecte match is iets waar wij als detacheerders natuurlijk altijd naar op zoek zijn!” Anne Willeboordse kijkt er naar uit om binnen Maandag® aan de slag te gaan. “Ik sta nooit stil als ik een doel of mijlpaal bereikt heb. Ik blijf gefocust op groei. Binnen Maandag® wil ik een topspeler worden en er voor zorgen dat IT de grootste pijler wordt. Ik ben altijd al een ondernemer geweest; als kind al was ik op straat aan het handelen. Binnen Maandag® zal ik diezelfde ondernemer zijn, met het hart op de tong. Ik heb een eigen mening en daar staat Maandag® ook voor open. Ondernemers moeten niet bang zijn om fouten te maken. Van fouten kun je leren en jezelf verbeteren. Zo blijft je onderneming groeien en vooruit gaan, en ben je in staat om je klanten nog beter te helpen.”