Skip to footerSkip to content
Zin in Maandag®Goed verhaal

‘Zonder Maandag® had onze school niet gedraaid’

Latifa

Maandag® helpt het onderwijs draaiende te houden. Want iedere klas heeft een leerkracht of docent nodig. Om het lerarentekort het hoofd te bieden, werkt Basisschool Bilal in Amersfoort samen met Maandag®. Bilal-directeur Latifa Benbouker vertelt over haar ervaringen met de aanpak van Maandag® en de gedetacheerde leerkrachten.

In regio Midden is er, net als in veel andere delen van ons land, in het onderwijs een enorme krapte op de arbeidsmarkt. Basisschool Bilal begint deze krapte steeds meer te merken, vertelt Latifa. “De afgelopen maanden heeft niemand met het juiste profiel gereageerd op onze vacatures. Er reageren bijvoorbeeld wel onderwijsassistenten die als leerkracht aan de slag willen, maar we hebben mensen nodig die er meteen staan. We zijn het afgelopen jaar namelijk hard gegroeid. Daarnaast hebben we dit jaar gekampt met andere uitdagingen. Zo werd een collega plotseling langdurig ziek en was er gewoon geen match met een andere leerkracht. Daar kwamen we enkele weken nadat het schooljaar begonnen pas achter. Dan moet je supersnel kunnen schakelen. Vanwege de hogere kosten huren we natuurlijk liever niet in, maar door dergelijke situaties hebben we Maandag® ingeschakeld om nieuwe leerkrachten te vinden. Meteen vanaf het begin bleek dit een schot in de roos: het lukt Maandag® soms al om binnen een paar dagen iemand te vinden!”

Op zoek naar de droomdocent

Via het overkoepelende bestuur liepen er al lijntjes met Maandag®, dus veel afspraken (bijvoorbeeld over het overnemen van docenten) stonden vast. Natuurlijk moest er op persoonlijk vlak nog wel een klik komen. “Ik kwam in contact met accountmanager Fatih Uzun. Dat werd meteen heel persoonlijk: eerst hebben we fysiek kennisgemaakt. Wat mij opviel in die kennismakingsgesprekken, is dat Fatih oprecht benieuwd was naar onze school, filosofie en naar mijzelf. Hij is heel erg gericht op verbinding en denkt vanuit onze opdracht.”

Volgens Latifa helpt deze persoonlijke aanpak op meerdere terreinen. “Het maakt niet alleen onze samenwerking prettig, maar zorgt er ook voor dat Fatih de context van de opdracht beter kent. Onze school heeft bijvoorbeeld een Islamitische grondslag, en het is belangrijk dat docenten hierbij passen. Omdat Fatih de context goed begrijpt, hoeven we in het vervolg alleen nog de precieze profielen te bespreken als er weer een vacature vrijkomt. Zo komt volgend jaar meester Mark, die groep vijf gaat doen en een rekenspecialisatie heeft. We hebben namelijk een nieuwe methode, Wereld in getallen, en uit een analyse is gebleken dat kinderen moeite hebben om zich rekenstrategieën eigen te maken. Zoiets deel ik met Fatih. Hij gaat dan erg resultaatgericht op zoek naar een leerkracht die hier ervaring mee heeft.”

Teamplayers

Inmiddels heeft Maandag® meerdere leerkrachten bij basisschool Bilal gedetacheerd. Zo zijn er twee kleuterjuffen gekomen door de groei van de school. Daarnaast zijn er twee juffen in groep zes gedetacheerd, vanwege plotselinge ziekte en door het stoppen van een andere docent. “Ik weet niet hoe Fatih het doet, maar Maandag® levert echt topmensen. Ze passen in het profiel, onze professionele cultuur, én onze Islamitische identiteit. Voor velen is die Islamitische grondslag onbekend terrein. Gelukkig zijn de gedetacheerde docenten niet alleen goed in hun vak, maar kunnen ze ook direct meegaan met onze identiteit en de afspraken die we kennen.”

Volgens Latifa blijft het spannend of er zo’n match is met nieuwe leerkrachten. “Eerlijk gezegd had ik vooraf het idee dat het mensen zouden zijn die zich puur richten op hun opdracht, verder geïsoleerd werken en dan weer naar huis gaan. Maar het zijn echt teamplayers. Ze voelen zich verbonden met de school: je ziet het verschil niet. Een aantal docenten zei laatst na een maand tegen een gedetacheerde collega: ‘het lijkt alsof je hier al jaren loopt!’”

Werken aan de toekomst

In principe blijven de gedetacheerde docenten uiterlijk tot het einde van het schooljaar. “Het liefst neem ik ze allemaal over. Maar goed, het zijn vaak mensen die bewust voor losse opdrachten kiezen. Toch komen twee leerkrachten nu vast in dienst. Ook werken we als school aan het lerarentekort met zij-instroomtrajecten. Hiermee leiden we mensen op tot leerkrachten. Natuurlijk is dat voor de lange termijn. Tot die tijd is onze relatie met Maandag® onmisbaar: zonder Maandag® had onze school nu simpelweg niet gedraaid.”


Zin in Maandag®Goed verhaal