Skip to footerSkip to content
Zin in Maandag®

‘Ik heb mezelf als leerkracht beter leren kennen’

marouschka-bos-professional-maandag-blog

Leerkracht Marouschka Bos leert veel over zichzelf sinds ze bij Maandag® werkt. Ze heeft ontdekt dat ze zich goed kan aanpassen aan verschillende doelgroepen binnen het onderwijs. “Er zijn allerlei visies op onderwijs, maar voor mij telt vooral dat kinderen zich prettig voelen. Dan voelt het voor mij ook oké.”  

Marouschka Bos gaf al zeven jaar les aan hoogbegaafde kinderen, tot het moment dat haar lange reistijden haar op begonnen te breken. “Ik wilde iets anders gaan doen, maar wist niet zo goed wat”, vertelt ze. “Bij elke vacature waar mijn oog op viel, vroeg ik me af: is dit wel waar ik blij van word? Totdat ik drie jaar geleden een vacature van Maandag® tegenkwam. Het ging om een opdracht voor een docent speciaal onderwijs, in combinatie met de rol van intern begeleider. Dat trok me meteen”, vertelt Marouschka, die er al een tijdje over nadacht om als intern begeleider andere leerkrachten te gaan ondersteunen met hulpvragen over kinderen.  “Ook kreeg ik de kans om in de keukens van verschillende scholen rond te kijken. Die bagage kan ik meenemen in mijn ambitie om intern begeleider te worden.”  

Verder kijken dan werkervaring

Toch had Marouschka nog twijfels die haar in de weg zaten. “Ik was in die tijd best onzeker over mezelf. Ik vond mezelf niet goed genoeg als leerkracht, legde lat hoog voor mezelf. Ook vond ik solliciteren altijd heel lastig. Want ik ging er continu vanuit wat anderen wilden horen en of dat dan wel goed genoeg zou zijn. Maar het gesprek met mijn recruiter bij Maandag® viel honderd procent mee, we hadden een heel gezellig, ontspannen gesprek. Over mijn werkervaring en ook over mijn hobby’s. Daar kwamen inzichten uit die nieuw voor me waren. Voor mijn sportvereniging heb ik bijvoorbeeld jarenlang van alles georganiseerd. Een kamp, een sinterklaasfeest, een vossenjacht, of een klimactiviteit. Daar haalde mijn recruiter uit dat ik ondernemend ben, kan organiseren en binnen een team kan samenwerken.  Zo had ik daar nooit naar gekeken.”

Eigen verwachtingen overtroffen

Marouschka ging met meer zelfvertrouwen naar huis, al vond ze het nog wel spannend om de stap naar het speciaal onderwijs te maken. “Ik vroeg me af of ik het wel aan zou kunnen: onderwijs op een cluster 4-school voor kinderen met gedragsproblemen of een psychische stoornis. Ik had zeven jaar lang onderwijs voor hoogbegaafden gedaan, waarbij ik een coachende stijl gewend was. Kinderen hadden veel regie over hun eigen leerproces. En nu zou ik heel dominant, als een soort sterke leider, voor de klas komen te staan. Ik vroeg me af of dat wel bij me paste. Maar ik wilde het proberen. En na drie weken was ik helemaal om. Ik merkte dat de kinderen zoveel baat hadden bij een leerkracht die sterk voor de groep stond. Ze kwamen helemaal tot rust en ontspanden. Waardoor ze plezier kregen in school. Ik ontdekte: dit kan ik ook. En dat had ik helemaal niet verwacht van mezelf. Ik heb mezelf beter leren kennen en durf te vertrouwen op mijn eigen vaardigheden. Maandag® gaf me het zetje in de rug dat ik nodig had.”

Uit mijn comfort zone

Marouschka: “Er zijn allerlei visies op onderwijs, maar voor mij telt vooral dat kinderen zich prettig voelen. Dan voelt het voor mij ook oké. De afgelopen drie jaar heb ik drie verschillende scholen gezien die op compleet verschillende manieren werken, ieder met hun eigen kwaliteiten. Iedere nieuwe ervaring verruimt mijn blik. Ik vind het inmiddels leuk om uit mijn comfort zone getrokken te worden en laat me graag door Maandag® verrassen. Ik sta nu veel meer open voor nieuwe uitdagingen .”

Heb jij ook ambities voor de ontwikkeling van jouw carrière in het onderwijs? Of wil je meer weten over andere functies bij Maandag®?

Lees meer over detachering of neem eens contact op met een van onze vestigingen.