23 jun. 2021
Motiverende gespreksvoering: voordeel van verandering (Assen)
Hoe overtuig jij een ander van jouw standpunt? Hoe zorg je ervoor dat iemand in beweging komt? Een goede communicatie is onmisbaar voor een goede samenwerking. Niet alleen met collega’s, maar ook met cliënten of patiënten.
Programma
Spectrum van hulpverlening en haar effecten;
Verkennen van de ambivalentie van cliënt/patiënt;
Kracht van verandertaal;
Gesprekstechnieken toepassen.
Workshop
In deze workshop leer je om op een effectieve manier te communiceren, tot de kern te komen en daarbij – niet onbelangrijk – gesprekken prettig te laten verlopen. In deze workshop leer je een coachende houding aan te nemen. Door de regie bij de ander neer te leggen, zet je de ander in zijn/haar eigen kracht, neemt het zelfvertrouwen toe en is de kans groter dat er met een oplossing daadwerkelijk aan de slag gegaan wordt. Daarnaast wordt er ingegaan op wat je kunt doen, je als de ander niet mee wilt werken.
Resultaten
Je kunt reflecteren op je huidige gesprekstechnieken en weet waar je krachten en aandachtspunten liggen;
Je hebt inzicht in je eigen houding en gedrag rondom het motiveren van patiënten/cliënten en het effect op de ander;
Je weet wat voor verschillende motiverende gesprekstechnieken er zijn en hoe je deze kunt inzetten;
Je kunt op een effectieve manier communiceren en de communicatie aanpassen aan de ander.