Zo word je stressproof!

19.03.2018

Arts en schrijfster Mithu Storoni ontdekte hoe je door je veerkracht te vergroten beter bestand bent tegen stress. Haar boek heet Stressproof! Dit zijn haar de belangrijkste leermomenten.

Anders dan je misschien denkt, brengt stress een serie lichamelijke reacties opgang. In feite geeft je lichaam stress topprioriteit. Zo worden voedingsstoffen minder goed opgenomen, je krijgt minder zuurstof in je bloed, hormonen raken uit balans, het cholesterolgehalte gaat omhoog, darmflora’s raken uit balans en de bloedtoevoer en stofwisseling worden vertraagd.

Er wordt zelfs een rem gezet op de afbraak van giftige stoffen in je lichaam en het immuunsysteem verzwakt. Daarmee is meteen verklaard waarom stress extreem schadelijk is voor je gezondheid: alle processen in je lichaam worden namelijk stilgezet om voorrang te verlenen aan stress en de aanmaak van het hormoon cortisol. Laatstgenoemde zorgt ervoor dat je alert kunt reageren, het functioneert ook als ontstekingsremmer bij een verwonding.

Uit onderzoek blijkt dat de helft van alle Nederlandse volwassenen last heeft van stressklachten, net als driekwart van de jongeren. Maar hoe word je nou stressproof zoals Mithu Storoni belooft?

Kom uit je stoel

Deze week werd bekend dat een basisschool in Rotterdam de kinderen in de klas de gelegenheid geeft om zowel zittend als staand hun les te volgen. Ze doen dit na een proefperiode waaruit is gebleken dat de klas door het zitten/staan veel meer ontspant en de resultaten positief worden beïnvloed. Moraal van het verhaal? Wie op zijn of haar werk de mogelijkheid krijgt om staand te werken, moet dat volgens Storoni meteen doen

 Daarnaast is het voldoende om een halfuur per dag te bewegen. Ga wandelen in de pauze, neem de trap op het werk, stap vaker op de fiets en doe elk ochtend een paar yoga-oefeningen. Het vergt discipline, maar binnen een paar dagen merk je het verschil.

Houd je zelf niet meer voor de gek

Misschien herken je het, veel mensen hebben er last van. Je probeert goed te plannen, maar als het erop aan komt, faal je op briljante wijze en ga je net te laat van huis, terwijl je ergens wel weet dat je zo te laat komt. Of je gaat net zolang achter de laptop zitten tot iets af is, maar je bent ervan overtuigd dat je geen inspiratie hebt en er waarschijnlijk niks uit je vingers gaat komen. Toch moet je van jezelf blijven zitten, net zo lang totdat het af is. Slaat nergens op, volgens Storoni en het geeft super veel stress. Zij noemt het cognitieve dissonantie. Anders gezegd; wat je denkt, strookt niet met wat je doet. Oplossing? Laat een van de twee tegenstrijdige gedachten varen en ga gewoon een uur wat anders doen. Daarna probeer je het weer opnieuw. Je kunt extra hulp inschakelen door hardop te zeggen wat je denkt en doet: zo maak je de tegenstrijdigheid voelbaar voor jezelf en anderen. Opschrijven helpt ook.

Luister naar binaural beats

Dit schijnt zelfs te werken voor de oernuchteren onder ons, die niks moeten hebben van chakra’s en geluidschalen. Toch wordt ook hen aangeraden om elke dag een half uurtje te luisteren naar binaural beats op thèta- en deltafrequentie. Sorry? Precies, we zullen het even uitleggen. Binaural beats (https://www.youtube.com/watch?v=SAyA7rfyF38) worden aangeprezen als een revolutionaire nieuwe methode van brain hacking. Ze worden steeds vaker gebruikt als muziek om mee in slaap te vallen of in een meditatieve trance te raken. Je kunt beats vinden op Youtube en Spotify. Probeer maar. Het werkt. Echt.

Overweeg probiotica

Darmflora proberen dag en nacht ‘goede’ bacteriën aan je lichaam toe te voegen en je weerstand te vergroten, maar heb je veel stress (of net antibiotica gehad), dan kunnen bacteriële populaties verminderen. Stress en lactobacillusstammen zijn bijvoorbeeld oude vijanden van elkaar. Als de een in aantal stijgt, daalt de ander. Wanneer bepaalde lactobacilluspopulaties in aantal stijgen, wordt de spanning minder, maar als deze toeneemt, gaan hun aantallen weer omlaag. En dat merk je aan je energie (nihil), ontlasting (tsja) en weerstand (slecht). Probiotica neemt dat werk van je over, en dat is bijzonder sympathiek.

Doe minstens 2x per week iets leuks

Wie zichzelf echt wil uitputten, zegt Mithu Storoni, vindt dat-ie nooit goed genoeg is en beter kan (en moet). Als je je daardoor ook nog eens zwaar irritant vindt of zelfs haat, heb je de ultieme stressveroorzaker te pakken. Om je brein tegen negatieve gedachten te beschermen en stressproof te worden, adviseert Storoni, om minstens twee keer per week iets leuks te doen. Iets wat je nog niet op routine doet. Alles is goed, als je er maar echt iets voor moet doen en het een zogeheten ‘beloningservaring’ oplevert.

 

goed verhaal in het nieuws moet je zien volgens mij vertel ...