Zo word je een minder gestreste medewerker!

19.01.2018

De meeste mensen houden er niet van om gestrest te zijn. Het vreet energie en je wordt er vaak geen leuker mens door. Wil je minder stress? Neem dan deze 5 gewoontes aan.

  • Ontdek je eigen stress
    Herken de signalen van stress. Praat je bijvoorbeeld als een dolle, ga je ijsberen, druk gebaren, nagels bijten, kauw je kauwgom als een hakker of prop je je eten naar binnen? Het klinkt als een open deur, maar het is belangrijk om stresssignalen bij jezelf te herkennen. Dat is namelijk de eerste stap om het te verminderen. Simpelweg omdat je zo op tijd kunt ingrijpen en voorkomt dat je helemaal gaat flippen.

Tip: Maak er een gewoonte van om een korte pauze te nemen als je merkt dat je gestrest bent. Haal een keer diep adem en sta er even bij stil waarom je stress ervaart. Hoe vaker je dit doet, hoe beter je wordt in het herkennen van stresssignalen.

 

  • Stop met multitasken AUB!
    Echt. Het is voor een mens niet te doen om steeds tussen verschillende taken te switchen. Een mens kan maar één ding tegelijk doen. Vervul je wel verschillende taken naast elkaar, dan staat dat misschien wel productief, maar je doet een heleboel dingen half. Daarnaast verlies je sneller het overzicht en het kost onnodig veel energie.


Tip:
Focus je op één ding tegelijk, rond dat af en ga dan pas door met het volgende. Je zult zien hoeveel stress dat scheelt.

 

  • Je hoeft niet met je telefoon naar bed ;-)
    Heb je misschien het idee dat je altijd bereikbaar moet zijn, of dat je jezelf in slaap swiped met je smartphone? Fabeltjes. Houd het simpel en zet je smartphone een uur voor het slapen gaan uit, of zet het apparaat op vliegtuigmodus. Je zult zien dat je sneller ontspant en beter slaapt, waardoor je minder vatbaar bent voor stress.


Tip:
Gemiddeld kijkt een Nederlander vijf keer per uur op zijn of haar smartphone. Wil je dat minderen? Zet dan een deel van je dag je notificaties uit. Superrelaxed.

 

  • Van uitstel komt stress
    Het probleem met uitstellen is dat je er nog niet vanaf bent. Terwijl je bezig bent met andere dingen, blijft het in je hoofd knagen. Dat geeft weer stress. Dus. Als je voortaan merkt dat je iets wilt uitstellen, doe dat dan niet en verdeel je taak in kleinere, eenvoudigere opgaven. Zo klein eigenlijk, dat het gek voelt om het niet meteen te doen.


Tip: 
blijf je toch uitstellen? Geef jezelf dan de strikte opdracht om er tien minuten geconcentreerd aan te werken.

 

  • Plan je wekelijkse lol
    Zet iedere week een kruis bij een avond of een dag die van jou wordt. Deze tijd gebruik je om op te laden. Je zult zien dat naar een legere agenda kijken alleen al voor rust zorgt.


Tip:
 Nee leren zeggen is cruciaal. Want nee zeggen tegen de ander, is ja zeggen tegen jezelf.

 

(Ook interessant!)

 
Zo presteer je het beste op je werk!
https://www.universiteitvannederland.nl/college/wanneer-presteer-je-het-best-op-je-werk/

Zo word je gelukkiger!
https://www.universiteitvannederland.nl/college/wat-kun-je-doen-om-gelukkiger-te-worden/

Zo meet je hoe gelukkig je bent!
https://www.universiteitvannederland.nl/college/hoe-meet-je-hoe-gelukkig-je-bent/ 

Zo kun je beter worden in de dingen die je belangrijk vindt!
https://www.ted.com/talks/eduardo_briceno_how_to_get_better_at_the_things_you_care_about?language=nl

Zo krijg je je vrije tijd onder controle!
https://www.ted.com/talks/laura_vanderkam_how_to_gain_control_of_your_free_time?language=nl#t-3417

De kracht om te geloven dat je beter kunt worden!
https://www.ted.com/talks/carol_dweck_the_power_of_believing_that_you_can_improve

goed verhaal in het nieuws moet je zien volgens mij vertel ...