Zo vraag je jouw collega’s om hulp als je omkomt in het werk

21.09.2018

Veel onderzoeken wijzen uit dat mensen graag mensen helpen, maar het moeilijk vinden om voor zichzelf hulp te zoeken. Op de website van Harvard Business Review geeft sociaalpsycholoog Heidi Grant 5 tips voor een oplossing.

1. Maak voor jezelf duidelijk welke hulp je nodig hebt
Als je tegen diverse deadlines vecht en midden in de drukte zit, is het moeilijk te overzien wat er nog allemaal moet gebeuren en hoe iemand anders je daarmee kan helpen.  Snel zal de gedachte rijzen: ‘Laat maar, ik doe het zelf wel, ik ben nog meer tijd kwijt met de uitleg.’ Volgens Grant is het belangrijk om je zelf te dwingen toch de tijd te nemen en te bedenken waar de ander je bij kan helpen. Dat doe je door op een rij te zetten wat er allemaal moet gebeuren en aan te strepen bij welke taken je hulp kunt gebruiken.
 
Daarbij gelden twee criteria:
 
A. Het levert jou heel veel tijd op als iemand anders deze specifieke taak van je overneemt
 
B. Je kunt deze bepaalde taak zonder veel uitleg aan een collega toevertrouwen en je hoeft niet uitvoerig te checken of de job goed is afgerond.
 
2. Stel een heldere hulpvraag
Blijft je vraag onduidelijk, zoiets als: “mocht je tijd hebben, zou je mij dan willen helpen?” dan zullen collega’s hun hulp waarschijnlijk niet aanbieden omdat ze niet zeker weten of het wel nodig is. Deze onzekerheid kun je wegnemen door heel duidelijk te zeggen dat je hulp nodig hebt en concreet te maken wat dat is en wanneer het klaar moet zijn.”
 
3. Kies iemand uit die echt wil en kan helpen
Vraag alleen diegene om hulp waarvan je zeker weet dat hij of zij je daadwerkelijk kan helpen de klus te klaren.
 
4. Wees blij met alle hulp
Uit onderzoek blijkt dat we ontzettend kritisch zijn als het op hulp aankomt. Zowel het type hulp, als degene die het aanbiedt. Mocht iemand al een keer ‘nee’ tegen een hulpvraag hebben gezegd, schroom dan niet om het nog een keer te vragen. Volgens Grant zeggen mensen dan juist sneller ja. “Waarschijnlijk willen ze de relatie verbeteren of niet oncollegiaal overkomen door jou een tweede keer af te wijzen, ” aldus de sociaalpsycholoog.
 
5. Dank je
Iemand bedanken voor de hulp zou de normaalste zaak van de wereld moeten zijn, toch is dankjewel zeggen niet een vanzelfsprekendheid. Onderzoek wijst uit dat een simpel bedankje enorm motiverend werkt voor een collega die te hulp is geschoten en een positieve aanleiding vormt om de volgende keer weer te helpen.
goed verhaal moet je zien volgens mij vertel ...