Zo verhoog je je weerstand en kun je écht tegen een stootje

28.09.2018

Met de R in de maand is het geen overbodige luxe om je weerstand een boost te geven. De eerste niezende of kuchende collega’s zul je waarschijnlijk al hebben gespot. Maar hoe zorg je ervoor dat jij zelf niet begint te snotteren en tegen een stootje kunt in de gure maanden?

Voldoende vocht
Wanneer je te weinig drinkt, worden afvalstoffen onvoldoende afgevoerd. Drink daarom genoeg water of thee.
 
Weinig alcohol
Je lichaam heeft veel tijd en energie nodig om alcohol af te breken. Probeer daarom zo min mogelijk alcoholische dranken te drinken, want hoe meer je ervan drinkt, des te minder aandacht je lichaam kan geven aan het bestrijden van ziekteverwekkers.
 
Veel ontspanning
Stress kan ervoor zorgen dat je immuunsysteem minder adequaat reageert op ziektemakers. Je lichaam geeft dan prioriteit aan de stress. Ontspanning is dus belangrijk. Heb je moeite om te relaxen? Probeer ademhalingsoefeningen of een yogasessie.
    
Juiste voeding
Voeding met antioxidanten helpen het lichaam vechten tegen ziektes. Deze stoffen zitten onder meer in watermeloen, cranberry’s, hazelnoten, kruidnagel, knoflook en kurkuma. Ze voorzien het lichaam van bouwstoffen die je beschermen tegen bacteriën en virussen.
 
Genoeg onverzadigde vetten
Witte bloedcellen hebben onverzadigde vetzuren nodig om indringers zoals virussen, bacteriën en schimmels tegen te houden. Zorg daarom dat je genoeg van deze vetzuren binnenkrijgt. Je vindt ze bijvoorbeeld in avocado, noten en kokosolie.
 
Toereikende hoeveelheid eiwitten
Voor het functioneren van het immuunsysteem spelen eiwitten een belangrijke rol. Ze zijn de aanjager voor de aanmaak van cellen met onder meer antilichamen en enzymen. Een eiwitrijk voedingspatroon bestaat uit bonen, kwark, peulvruchten, bonen, eieren en vis. 
 
Regelmatig bewegen
Lichaamsfuncties verbeteren door voldoende beweging. Daarom is sporten zo gezond. Laat je niet weerhouden door een lichte verkoudheid. Juist dan is het goed om je in te spannen. Het lichaam leert daardoor beter omgaan met kleine infecties en je verhoogt de algemene reserves. Bewegen met koorts is een ander verhaal. Die moet je uitzieken. Rust pakken dus, er zit niets anders op.
 
Gezonde spijsvertering
Goed functionerende darmen stimuleren een gezonde spijsvertering, Hierdoor maken bacteriën minder kans om in je lichaam rond te zwerven. Wie vezelrijke voeding eet, helpt de darmen schoonhouden en daarmee ziektekiemen voorkomen. Vezels vind je onder meer in volkoren graanproducten, havermout, peulvruchten en bonen.
 
Persoonlijke hygiëne
Wanneer je jezelf goed verzorgt, kom je minder snel in aanraking met ziekteverwekkers. Douche daarom iedere dag en was regelmatig je handen. Dat laatste doe je het beste onder stromend water en met vloeibare zeep. Let op, minimaal 20 seconden. De zeep wrijf je over de hele hand, ook tussen de vingers en onder de nagels. Daarna spoel je je handen goed af en droog je ze bij voorkeur met een papierenwegwerphanddoek of een droge, schone handdoek.
 
Slaap voldoende
Tijdens je slaap maak je het hormoon cytokine aan, dat wapent je tegen infecties en ziektes. Probeer iedere nacht minimaal 8 uur te slapen dan rust je voldoende uit.
goed verhaal moet je zien volgens mij vertel ...