Zo profileer je jezelf succesvol op je werk 

20.04.2018

Doe maar normaal dan doe je gek genoeg. Je zult het vast weleens hebben gehoord als je iets te uitbundig je hoofd boven het maaiveld uitstak. In Nederland blijft het lastig: opvallen. Je bent snel een uitslover. Toch wil je niet onopgemerkt blijven als je ergens hard voor hebt gewerkt en het succesvol is. Geen mens kan zonder erkenning. Het is daarom verstandig om jezelf op de kaart te zetten. Zo doe je dat doeltreffend en sympathiek.

 

Het begint bij zelfkennis

Je kunt pas aan anderen laten zien wat je waarde is, wanneer je zelfbewust bent. Stel daarom eerst de vraag: Wat is mijn profiel? Waar sta ik voor, ben ik daar echt goed in en wat bepaalt mijn toegevoegde waarde? Maar ook waarom doe ik het? Door zo naar je eigen profiel te kijken, pik je die punten eruit, waarmee je jezelf op een positieve manier kunt neerzetten. Waar je kwaliteiten liggen, maar ook je aandachtspunten.

Betrek je collega’s

Vraag je collega’s om opdrachten waarin je de uitdaging krijgt om je aandachtspunten te verbeteren. Zo stel je je kwetsbaar op, maar toon je tegelijkertijd de wil om het aan te pakken. Voorbeeld? Ben je niet zo goed in timemanagement? Vraag dan of je collega’s je erop willen wijzen, wanneer je te lang over een opdracht doet. Maar deel ook jouw kwaliteiten met collega’s. Stel je hebt veel oog voor detail en ziet dat een bepaald project niet nauwkeurig genoeg is afgewerkt. Bespreek dit dan (op een constructieve manier), zodat jullie hier allemaal van kunnen leren.

Laat zien waar je mee bezig bent

Jouw leidinggevende weet in grote lijnen vast wel wat jij op een dag doet, maar niet altijd. Vaak is dat sterk functie afhankelijk. Daarom is het geen slecht idee om hier aandacht aan te schenken. Kaart je werkzaamheden aan in het team- of afdelingsoverleg als de gelegenheid zich daarvoor leent. Daarnaast vraag je regelmatig een gesprek aan met je leidinggevende.  Deel daarin behaalde doelen, maar ook struikelpunten. De ervaring leert dat een leidinggevende dit waardeert, omdat het laat zien hoe gemotiveerd je bent om het goed te doen. Verstandig is het ook om jouw takenpakket te delen met je directe collega’s en vraag ook naar die van hen. Zo krijg je een beter beeld van wat de anderen doen en zie je waar je elkaar wellicht kunt helpen.

Stel je niet op als egotripper

Bouw een band op met je collega’s. Dat doe je niet door jezelf voortdurend op de borst te slaan. Je komt dichter bij je collega’s door (oprechte!) interesse te tonen, een complimentje te maken, of te helpen bij een vervelende taak. Op deze manier versterk je de band en dus ook de samenwerking. En, sla die vrijdagmiddagborrel niet over!

Uit die comfortzone!

Wees niet bang voor verandering. Doorbreek de dagelijkse routine door je collega’s bijvoorbeeld te vragen een stuk te gaan wandelen tijdens jullie lunchpauze, of organiseer die brainstormsessie of dat rollenspel. Niet alleen effectief, maar ook gezellig! Je weet maar nooit wat het je zal brengen.

Conclusie
  1. Breng je zelfkennis in kaart en deel het
  2. Laat anderen zien waar je mee bezig bent
  3. Creëer een band met je collega’s
  4. Sta open voor verandering

 

goed verhaal in het nieuws moet je zien volgens mij vertel ...