Zo maak je je werk leuker als het even tegen zit

04.05.2018

Net als wij, zul jij ook weleens een mindere periode op je werk hebben gekend. Momenten waarop het niet loopt, niks vanzelf lijkt te gaan en de communicatie eenzijdig en stroef is. Waaraan het ligt, wie zal het zeggen? Maar je wilt er wat aan doen. Maar hoe? Goed nieuws! Zo maak je je werk leuker als het even tegen zit.

 

Achterhaal wat je nu echt dwars zit

Vind je het werk niet uitdagend, of juist te moeilijk of te veel? Heb je moeite met je baas of een collega? Wanneer je dit voor jezelf opheldert, weet je beter wat je eraan kunt doen.

Erger je niet aan dingen op je werk waarop je geen invloed hebt

Het is lastig, zeker, maar je ergeren aan iets waar je niets aan kunt veranderen, is verloren energie. Accepteer het en leg de focus op de onderdelen van je werk waar je een postieve invloed op hebt.

Spreek jezelf uit

Als je dingen niet uitspreekt, weet een ander niet waar je tegenaan loopt. Deel daarom je probleem met mensen waarvan je weet dat ze jouw boodschap begrijpen en er iets aan kunnen én willen doen.

Prop je plezier niet allemaal in het weekend

Uit ervaring weten we dat als het tegenzit op je werk, de verleiding groot is om van je weekend een rollercoaster van geluksmomenten te maken. Houd op zaterdag of zondag ook tijd over voor jezelf, geen verplichtingen. Je begint daardoor uitgerust aan de week.

Zorg voor een persoonlijke positieve vibe

Hoe vervelend je dag misschien ook was, er is altijd wel iéts positiefs te bedenken. Misschien kreeg je een compliment van een collega, scheen de zon tijdens de pauzewandeling of is dat ene moeilijke project ein-de-lijk afgerond. Schrijf deze punten op! Het maakt niet uit hoe groot of klein: alles telt!

Overleg en probeer oplossingen te vinden

Als het niet loopt, kun je van de weeromstuit dingen aanpakken waarvan je denkt dat het helpt om de situatie te verbeteren, maar meestal een averechts effect hebben. Beter kun je je energie steken in een goed gesprek met collega’s en leidinggevende, waarin je op een sympathieke manier een oplossing probeert te vinden. Een herverdeling van taken, beter overleg en duidelijker verwachtingen uitspreken. Het feit dat er naar elkaar geluisterd wordt, maakt al een wereld van verschil.

’Investeer in je collega’s

Word je niet echt enthousiast van je werk, maar heb je wél leuke collega’s? Omarm ze! Investeer in deze banden, want je vindt niet zo makkelijk een team met mensen waar je zo goed mee kunt opschieten.

goed verhaal in het nieuws moet je zien volgens mij vertel ...