Zo maak je je geliefd in elke sollicitatieronde

23.04.2018

Volgens kenners moet je clichés als passie, creatief en dynamisch in je sollicitatiebrief of CV zien te vermijden. ‘Jeukwoorden’ worden ze genoemd. Het zal Patricia van Deursen en Mariske Frieser (corporate recruiters bij Maandag®) eerlijkgezegd ‘jeuken’. Het gaat erom dat de meest geschikte persoon voor de vacature ertussen zit. Van een paar woordjes hangt dat niet af.
De volgende zaken zijn volgens hen wél van cruciaal belang.

 

1.

Zorg dat de lay-out van je cv er in één oogopslag aantrekkelijk en overzichtelijk uitziet. Wanneer je solliciteert voor een marketing-job kun je creatiever zijn, dan voor een functie op een boekhoudafdeling. Belangrijk is dat het meteen te zien is, wie je bent, waar je voor staat en waarom je het meest geschikt bent voor deze baan. Wil je de recruiter verrassen dan kun je nog een filmpje toevoegen waarin je laat zien wat jouw kracht is en waarom jij de meeste toegevoegde waarde voor de job hebt. 

2.

Maak een goede foto waar niet iemand anders is weggeknipt of flarden van een bruiloft te zien zijn. Gebeurt! Voorbeeld van een goede foto bij je CV? Patricia: “Laatst kregen we een sollicitatiebrief van iemand met een passie voor surfen. Hij had zichzelf gefotografeerd met surfers op de achtergrond.” Mariske: “Het lijntje is dun, want hij was zijn doel voorbijgeschoten, als hij in blote bast voor de camera had gestaan.”

3.

Schrijf in je CV een duidelijk verhaal onder het kopje ‘Mijn profiel’, waarin je de kans krijgt om iets over jezelf te vertellen. Dat geeft extra houvast voor de recruiter, die anders, als je CV niet voldoende aansluit bij de functie/vacature, niet verder doorleest.

4.

In je teksten is het verstandig om woorden te gebruiken uit de functiebeschrijving van de vacature. Zo hebben wij juist iemand aangenomen, die precies de toon van Maandag wist te vangen en termen had gebruikt als ‘doener, duidelijk, snel, optimistisch en realistisch.’

Schiet niet met hagel door eenzelfde soort brief en CV in al je sollicitatieprocedures te gebruiken. Kijk bij elke vacature wat er specifiek wordt gevraagd en check de schrijfstijl. Optimaliseer met die ingrediënten je basis-set.

5.

Je kunt bellen, maar doe dat alleen als je een inhoudelijk sterke vraag hebt over de vacature. Vragen of de vacature nog open is en wanneer de sluitingstermijn afloopt, zijn dat niet.

6.

Vervaardig je CV en persoonlijke motivatie tot één geheel. Dus als je beweert, dat je een bevlogen, dynamische man of vrouw bent en je ziet er op de foto uit als een treurwilgje, klopt het plaatje niet. 

7.

Zorg ervoor dat je in de onderwerp-regel van je e-mail meteen positief opvalt. Dat mag best een beetje gedurfd en zelfverzekerd zijn. Zoiets als ‘Zoek niet verder, je hebt nu de juiste persoon gevonden…’

8.


Maak het leven van recruiters zo makkelijk mogelijk bij alles wat je doet in de sollicitatieprocedure. Stuur in elk geval nooit ‘leesbevestigingen’ of ‘urgentie vlaggetjes’ mee. Nog beter, mocht je op de website alles kunnen invullen, doe het dan daar. De recruiters kunnen zo je mailtje niet kwijtraken en je gegevens staan meteen in het juiste format klaar.

goed verhaal in het nieuws moet je zien volgens mij vertel ...