Zo los je ergernissen op: 12 tips waar jij en je team blij van worden

11.06.2018

Patricia van Deursen en Mariske Frieser, corporate recruiters bij Maandag®, spreken regelmatig met sollicitanten die bij hun huidige baan in een team zitten waarin het niet lekker loopt. Een probleem dat mogelijk wordt veroorzaakt omdat ze het moeilijk vinden om uit te spreken wat ze lastig vinden of wat hen dwarszit. Gevolg? Ze gaan het probleem uit de weg en zoeken een andere baan. Bij Maandag® hebben we een hele open communicatie, dus we geven graag wat tips die je helpen ervoor te zorgen dat iedereen op je afdeling weer blij wordt:

 

1. Klaar de lucht

Als er iets is gebeurd, dingen zijn gezegd, irritaties ontstaan, hebben mensen de neiging om het niet tegen elkaar uit te spreken en misschien van alles te gaan denken. Bespreek het, benoem wat je stoort aan elkaar, luister rustig en je zult zien dat het in de regel niet zo is bedoeld. Lucht geklaard.

2. Neem de dingen met een korreltje zout

In the heat of te moment of als een klus net is geklaard, worden er wellicht dingen gezegd die minder handig of verstandig zijn en waar je het jouwe van kunt denken. Tip? Vat het niet te persoonlijk op en neem het niet te serieus. Het kan daardoor onnodig zwaar worden.

3. Je hangt zelf de slingers op

Je hoeft echt niet de hele dag te shinen of leuk te zijn, maar de sfeer in het team begint bij jou. Collega’s die vanwege hun ochtendhumeur elke dag met een bozig hoofd de afdeling opkomen, hebben vaak zonder dat ze het merken een grote invloed op de sfeer. Wees je ervan bewust en word wakker voor je op je werk komt.

4. Vertrouwen in plaats van wantrouwen.

In prikkelbare situaties zijn mensen van nature geneigd om van allerlei aannames over de ander te maken. In de praktijk blijken negatieve gedachten vaak ongegrond. Denk positief en vertrouw op elkaar.

5. Laat dingen niet te lang broeien

Als je ergernissen te lang voor je houdt, wordt het zwaar. Probeer ze daarom snel en op een luchtige manier te bespreken.

6. Leuke dingen doen

Probeer samen met je teamleider ontspannende dingen te initiëren buiten het werk.

7. Deel successen

In de waan van de dag vergeet je snel successen te vieren. Jammer. Het geeft een enorme boost aan de sfeer. Onderneem actie. Vier belangrijke prestaties voor het team. Hang bijvoorbeeld een bel op. Hebben wij op alle vestigingen van Maandag. Als je iets hebt bereikt, dan luid je ‘m. Wat een kick geeft dat!

8. Toon begrip

Geef de ander ruimte om stoom af te blazen wanneer hij of zij een kleine tegenslag heeft, maar emmer niet te lang na. In plaats daarvan kijk je samen op een positieve manier naar voren. 

9. Stel jezelf de gelukvraag

Waarom doe je wat je doet? Past het bij je, ben je happy? Kies altijd voor een baan, die spot on is bij je persoonlijkheid. Trap niet in de valkuil: ‘Ik heb een mooi aanbod, ik doe het maar.’

10. Houd rekening met elkaar

Gun elkaar de ruimte en houdt daar rekening mee. Het is een oud gezegde, maar nog steeds een waarheid als een koe: Behandel een ander, zoals je zelf behandeld wilt worden.

11. Positieve energie

Houdt de energie vast die je ook tijdens het sollicitatiegesprek had en doe dezelfde moeite voor je collega’s als je deed om deze baan te krijgen.

12. Benoemen en bespreken

Als je dingen niet goed weet te verwoorden, moeite hebt je te uiten, probeer dan eens een gesprek met een coach op je werk, of een vertrouwenspersoon. Hij of zij kan helpen om dingen waarmee jij zit op een positieve manier bespreekbaar te maken.

goed verhaal in het nieuws moet je zien volgens mij vertel ...