Zo laat je negatieve emoties op je werk positief voor je werken

09.02.2018

So little time, so much to do. Deadlines, collega’s die van alles willen… Tijdens het werken krijgt je te maken met ergernissen en opborrelende boosheid. Maar wat doe je op zo’n moment? Bijt je op je tong, of zeg je er wat van? Niet iedereen durft uiting te geven aan negatieve emoties, hoe doe je dat op een positieve manier?

Als je dit vraagt aan hoogleraar Dirk Lindebaum, van de universiteit van Cardiff, dan is zijn antwoord verhelderend: Boos worden op je werk heeft in 70 procent van de gevallen een positief gevolg.

Oorzaak?

‘Door boosheid worden negatief getinte opmerkingen geplaatst, die discussies op gang brengen. Deze leiden niet zelden tot actie,’ ontdekte Lindebaum in zijn onderzoek. Op hun beurt zorgen deze acties in de regel voor een oplossing.

Uit ander onderzoek naar de gevolgen van negatieve emoties op het werk, van de Harvard Medical School, blijkt zelfs, dat mensen die hun boosheid nooit uiten, meer kans lopen op een achterstand in hun carrière.

Het is volgens Lindebaum wel belangrijk hoe je de boodschap overbrengt. Verlies je je zelfbeheersing, dan werkt dit vaak averechts.

Om dat te voorkomen zag hij mensen hun boosheid eerst opschrijven. Ze schreven letterlijk van zich af wat hen niet beviel, waardoor ze hun gedachten konden ordenen en op een natuurlijke manier iets meer afstand tot het onderwerp kregen. Het hielp hen ook om hun gevoel zo helder mogelijk over te brengen. Andere inzichten die uit het onderzoek naar voren kwamen, zijn:

  • Kijk ook positief kritisch naar jezelf, was je misschien in een mindere bui toen je boos werd, of waren er andere externe factoren die dit veroorzaakten?

  • We leven in een digitale wereld, maar probeer je negatieve emoties op het werk altijd in een persoonlijk gesprek uit te praten. Neem daar de tijd voor.

 

Heb je die tijd niet?

Even tot tien tellen helpt ook ;)

goed verhaal in het nieuws moet je zien volgens mij vertel ...