Zo kom je boordevol energie terug van je vakantie

20.07.2018

Eindelijk, vakantie! Na de gebruikelijke hectische weken vlak voor het zomerverlof, ligt de wereld aan je voeten. Maar hoe zorg je er nu voor dat je echt loskomt van je werk en je volledig ontspant? Relax. Zet deze tips op je vakantielijstje en je keert boordevol energie terug op je werk.

 

1. Organiseer je rust

 

Leeg je hoofd
Schrijf voor je vertrek al je ideeën op en zorg ervoor dat het uit je hoofd is. Hierdoor kun je je werk beter loslaten en is er meer ruimte om te genieten.

Ruim letterlijk en figuurlijk op
Maak je werkplek aan kant en zorg dat je mailbox leeg is, verzoekjes zijn afgehandeld of uitgesteld.

Check
Zorg ervoor dat je in de vakantie niet gestoord kunt worden met vragen die makkelijk bij thuiskomst te beantwoorden zijn.

Stem af
Stem met je leidinggevende en collega’s af welke taken zij overnemen en communiceer dat duidelijk met de rest van het team en betrokkenen. Zorg ervoor dat je in je afwezigheidsmelder van je e-mail vermeldt, in welke periode je slechte toegang hebt tot je mail en wat de contactgegevens zijn van de collega’s die je taken overnemen. 

Stel uit
Maak een lijst met zaken die je hebt uitgesteld tot na je vakantie. Dat houdt de situatie overzichtelijk en zorgt ervoor dat je na je verlof direct gestructureerd aan de slag kunt. 

Je bent er niet
Informeer je directe- en indirecte collega’s dat je een paar weken weg bent en in dringende gevallen bereikbaar bent via een bepaalde collega (of bepaalde collega’s). Hiermee stem je af wat urgent is en hoe ze jou het beste kunnen bereiken.

Houd de week van terugkomst rustig
Plan de eerste week na terugkomst van je vakantie niet helemaal vol. Start rustig op en neem de tijd om alles te ordenen, bij te praten met collega’s en overzicht te krijgen.

2. Log letterlijk uit

 

Je smartphone gaat ongetwijfeld mee op vakantie, probeer ‘m toch zo weinig mogelijk te gebruiken. Het mooiste is het om de telefoon in je appartement, hotelkamer of waar je ook bent veilig achter te laten. Lukt dat niet, probeer dan een van deze apps te installeren. Zij zorgen ervoor dat je tijdelijk je sociale media en e-mail kunt afsluiten:

 

Selfcontrol (hiermee kun je websites en e-mailservices blokkeren, alleen voor Mac-gebruikers, app is gratis)

Blocksite (verleidelijke websites zet je tijdelijk op een zwarte lijst, je kunt de uren aangeven dat je niet gestoord wilt worden, werkt voor Google Chrome, gebruik is gratis)

Leechblock (zelfde laken een pak, draait op Firefox, app is gratis)

Shutapp (je nodigt je vrienden uit om een tijdje niks met je iPhone te doen, gratis),

Forest (je wordt beloond als je je telefoon niet gebruikt en ziet je bomen en bos groeien, 2,29 euro voor iPhone, gratis voor Android))

Breakfree (houdt bij hoe vaak je je telefoon in- en uitschakelt, gratis voor Android en iOS)

Offtime (hiermee organiseer je dat je alleen berichten ontvangt van belangrijke contacten, gratis voor iOS en Android).

 

3. Doe vooral wat jíj wilt doen om te ontspannen

 

Rust
Hang, lees, loop, dans, praat, luister, drink, eet, geniet en bewonder, maar ga niet geforceerd vakantie houden, doe datgene wat jou rust geeft. Zorg dat de druk er even afgaat en je daadwerkelijk ontspant. Op jouw manier.  

Buiten
Of dat nu een bos-, strand- of parkwandeling is, alle drie kosten niks en helpen je te ontspannen. Overigens, Britse wetenschappers ontdekten in 2012 dat een dagje strand de grootste positieve impact heeft op mensen.

Laat je inspireren
Door een andere cultuur, de reis, de ontmoetingen, gewoonten, rituelen, gebruiken, het eten, leven en architectuur. Sla deze mooie ervaringen op en neem ze mee. 

Heb je rust gevonden, bedenk dan wat je anders wilt gaan doen bij thuiskomst
Als je ontspannen bent, volgen de goede ideeën moeiteloos en kun je voor jezelf nagaan wat je na je vakantie anders wilt gaan doen.

goed verhaal in het nieuws moet je zien volgens mij vertel ...