Zo blijf jij fit, vitaal en energiek!

07.04.2019

Gratis fruit, stoelmassages, bedrijfsfitness: steeds meer organisaties vinden een gezonde werkomgeving belangrijk. Maar ook als je het moet hebben van een paar slablaadjes op een broodje bal in de kantine en je werkgever verward om zich heen kijkt  bij het woord ‘ergonomie’, is er genoeg wat je zelf kunt doen om fit, vitaal en energiek te blijven. Zeven tips. 

Vergader staand 
Zit jij regelmatig in vergadering? Stel dan eens voor om staand te vergaderen. Het is even wennen, maar een stuk beter voor je lijf. Bijkomend voordeel: beslissingen worden sneller genomen als iedereen een actieve werkhouding heeft.  
 
Gebruik een kleine beker 
Hoe kleiner je beker, hoe vaker je drinken moet halen. Simpel en effectief. En dan is het natuurlijk niet de bedoeling dat je aan de lopende band koffie drinkt, maar voor water of thee kiest.  
 
Maak een lunchwandeling 
Ga tijdens de lunch een blokje om. Naast het feit dat het goed is om in beweging te zijn, geeft de buitenlucht je een flinke energieboost.  
 
Let op je houding 
Wanneer je een slechte werkhouding hebt, kan dat zorgen voor (blijvende) klachten aan je spieren, pezen of gewrichten. Belangrijk dus om hier alert op te zijn en goed te luisteren naar je lijf. 
 
Snack verstandig 
Zorg voor verantwoorde tussendoortjes zoals cherrytomaatjes, fruit en noten. Zo voorkom je dat je terugvalt op de snoeppot wanneer je behoefte hebt aan een snack. 
 
Focus op je ademhaling 
Stress is funest voor je lijf en geest. Door je elke twee uur minimaal één minuut op je ademhaling te focussen, creëer je rust en ontspanning.  
 
Vraag om feedback 
Het lijkt een vreemde eend in de bijt, maar goede feedback is een voorwaarde om lekker in je vel te zitten. Vraag je leidinggevende dus om regelmatig met jou om de tafel te zitten. 
goed verhaal volgens mij vertel ...