Zo blijf je redelijk in onredelijke situaties

Een collega die uit zijn slof schiet, een tenenkrommend beoordelingsgesprek, een onhaalbare planning: iedereen heeft op het werk weleens te maken met dit soort situaties. Je eerste reactie is misschien om in de aanval te gaan, maar dat werkt vaak alleen maar averechts. Met deze zeven tips blijf jij de kalmheid zelve. 

Neem afstand 
In eerste instantie kan iets zeer onrechtvaardig lijken, maar als je er wat langer over nadenkt valt het vaak reuze mee. Tel tot tien (of honderd), maak een kop thee of breng een bezoek aan het toilet. Je zult zien dat je er daarna een stuk neutraler in staat. 
 
Wees begripvol 
Hoe vervelend het ook is: als de halve afdeling ziek is, heeft je manager misschien geen andere keus dan jou extra diensten te laten draaien of tijdelijk meer taken te geven. Kortom: focus niet alleen op jezelf en bekijk de situatie ook van de andere kant. 
 
Vat het niet persoonlijk op 
Wanneer een cliënt je afsnauwt of je onterecht op je vingers wordt getikt door een collega is dat niet fijn, maar vat het niet persoonlijk op. Door stress, zorgen of simpelweg een pesthumeur zijn mensen soms onredelijk. Dat staat helemaal los van jou. 
 
Deel je gevoel 
Dat jij door een bepaald gesprek of voorval gekwetst of gefrustreerd bent, heeft een ander misschien helemaal niet door. Deel je gevoelens en gedachten, zodat de ander zich in jou kan verplaatsen. Wedden dat je op veel meer begrip kunt rekenen? 
 
Denk in oplossingen 
Hoe overtuigd je ook bent van je gelijk; probeer naar oplossingen te zoeken. Als jij laat zien dat je de intentie hebt om er samen uit te komen, zal de ander veel rustiger en rationeler reageren. Zo voorkom je dat je in een akelig welles-nietesspel verzandt. 
 
Kijk kritisch naar jezelf 
Wijs niet gelijk met vingers en kijk kritisch naar jezelf. Was de situatie anders geweest als je duidelijker had gecommuniceerd of eerder aan de bel had getrokken? Vaak ligt het ‘probleem’ niet alleen extern. Zodra je je dat realiseert, ben je veel minder geïrriteerd. 
 
Luister met aandacht 
Een conflict of probleem ontstaat negen van de tien keer omdat er niet goed geluisterd wordt. Voorkom dat je dingen verkeerd gaat invullen en neem de tijd om écht naar iemand te luisteren. Ook als de boodschap je (in eerste instantie) niet aanstaat.  
goed verhaal moet je zien volgens mij