Wat maakt een werkplek fantastisch!?

05.03.2018

Een werkplek waar je heel graag komt en veel werk verzet, vereist een stimulerende omgeving. Als je 8 uur of meer doorbrengt op het werk wil je je goed in je vel voelen. Plaats daarom planten, zorg voor een aangename temperatuur, stop met witte muren en ban herrie uit. Met deze 11 tips zorg je voor een fantastische werkplek!

 

1. Daglicht!
Zowel in huis als op kantoren vormt licht nog vaak de sluitpost op de begroting. Onverstandig. Licht, en vooral daglicht, maakt je gelukkiger. Mocht je bijvoorbeeld geen groot raam hebben, maar toch het gevoel willen hebben dat er echt daglicht binnenkomt, vraag dan aan je leidinggevende een wolkenplafond. Een goede bureaulamp verricht ook al wonderen

2. Planten
Zorg voor planten op de werkplekken. Dat maakt de omgeving huiselijker en zorgt bovendien voor een betere luchtkwaliteit.

3. Temperatuur
Voor de auto-industrie deed de universiteit van Amsterdam onderzoek naar de temperatuur waarop mensen zich het meest behaaglijk voelen en de beste prestaties leveren. Die temperatuur ligt tussen de 19 en 21 graden. Uit aanvullend onderzoek van de universiteit van Washington blijkt dit de ideale warmtegraad te zijn voor de werkomgeving.

4. Weg met wit?
Schilder de witte muren over met een warme kleur. De universiteit van Texas vond uit, dat mensen die werken tussen witte wanden de meeste fouten maken. Geef de ruimte daarom een kleurtje of hang iets leuks op.

5. Staand werken
Wie staand werkt is 46 procent productiever ontdekte de universiteit van Texas. Wil je niet staan, ga ook niet 8 uur zitten. Een oplossing kan ergonomisch meubilair zijn. Een verstelbaar bureau of een skippybal als een soort bureaustoel zijn de meest bekende. En heb je al eens een wandelvergadering geprobeerd? 

6. Luister naar de natuur
Onderzoekers van het Rensselaer Politechnic Institute hebben uitgedokterd dat natuurgeluiden de concentratie van medewerkers verhoogt en het overall gevoel verbetert.

7. Plaatjes van dieren
Op de universiteit van Hiroshima ontdekte men dat de concentratie van deelnemers aan een onderzoek toenam (44 procent) als men naar plaatjes keek van aaibare dieren.

8. Verse lucht
Zorg voor een goed luchtverversingssysteem in het gebouw. Verder helpt een ventilator of een plantje ook al enorm. Eén van de grootste ergernissen op het werk is namelijk een onfrisse of zelfs ongezonde geur in het gebouw. Van die ongezonde lucht kun je zelfs echt ziek worden, dat heet: het sick-buildingssyndroom.

9. Herrie is horror
Mensen worden letterlijk gestrest van te veel geluid en herrie, staat in onderzoek van de Amerikaanse Cornell University. Dat kan van alles zijn: iemand die zit te bellen, twee collega’s staan te kletsen of een te luide radio… Geluidsoverlast kan je volledig uit je concentratie halen. Op steeds meer werkplekken vind je ook stille ruimtes om geconcentreerd te kunnen werken. Tip! Zorg altijd voor een setje oordopjes of oortjes om naar muziek te luisteren.

10.Chill!
Je kunt niet de hele dag geconcentreerd blijven, daarom is het belangrijk om af en toe te ontspannen. Kletsen, een wandeling, krant of een spelletje kunnen daarbij helpen. Daarna kun je weer fris aan de slag. Een goede werkplek biedt deze ruimte. Zoals bijvoorbeeld een pingpongtafel, flipperkast, game-set of zitzakken.

11. Een Zweedse tip
In Zweden nemen ze een ‘fika’. Dat is een koffiepauze die alle werknemers om 10 en 15 uur samen nemen. Het verbetert de groepssfeer en werknemers zijn daarna veel creatiever en productiever.

goed verhaal in het nieuws moet je zien volgens mij vertel ...