Van nachtdier naar ochtendmens: zó doe je dat

10.05.2019

Heeft de morgenstond voor jou allesbehalve goud in de mond? Met deze tips sta jij ‘s ochtends fluitend naast je bed.

Vervroeg je bedtijd met een kwartier
Het is een inkoppertje maar cruciaal als je ’s ochtends fris en fruitig wilt zijn: ga eerder naar bed! Van de ene op de andere dag je ritme drastisch omgooien, werkt niet. Vervroeg je bedtijd elke dag met een kwartier, net zolang totdat je het ideale tijdstip hebt bereikt.
 
Hydrateer je brein
Wanneer je water drinkt, gaan je hersenen sneller werken. En laat dat nou precies zijn wat je nodig hebt om te kunnen knallen in de ochtend. Grijp dus niet gelijk naar de koffie en drink allereerst een paar glazen water.
 
Pas op met middagdutjes
Knap jij regelmatig een uiltje in de middag? Zorg er dan voor dat je dit niet later dan zeven uur na het opstaan doet. Zo voorkom je dat je ’s avonds in bed naar het plafond ligt te staren en ‘s ochtends de wekker vervloekt.
 
Ga kamperen
Of vooruit: glampen mag ook. Zolang je maar het ritme van de natuur volgt. Dat klinkt misschien wat zweverig maar het houdt niet meer in dan dat je na zonsondergang rust houdt en na zonsopkomst in actie komt. Uiteraard zijn schermen met blauw licht uit den boze.
 
Luister naar muziek
Geef jezelf een boost in de ochtend en zet een playlist op met feel good muziek. Meezingen mag! Wedden dat jouw ochtendhumeur als sneeuw voor de zon verdwijnt en je letterlijk zin hebt om aan de dag te beginnen?
 
Lees korte verhalen
Nog even lezen voor het slapen gaan, is natuurlijk prima maar wees selectief. Zelfhulpboeken of bloedstollende thrillers kun je beter op een ander moment van de dag tevoorschijn halen. Korte, luchtige verhalen zijn juist wél goede slaapmutsjes.
 
Zorg voor routine
Of je het nou wilt of niet: wij mensen doen het goed op routine. Wanneer jij elke avond dezelfde activiteiten verricht voor het slapen gaan – van een warm bad en meditatie tot een kop thee en een boek lezen – weet jouw lichaam dat het tijd is om in ‘ruststand’ te gaan. Zo val je makkelijker in slaap.
 
Zet de knop om
Zolang jij jezelf – en anderen – blijft vertellen dat je geen ochtendmens bent, zul je het ook niet worden. Zet de knop om en zeg vanaf nu dat je het heerlijk vindt om vroeg uit de veren te gaan. Op deze manier ‘fop’ je je brein en wordt opstaan (echt!) makkelijker.
 
Heb geduld
Ben je ondanks deze tips nog steeds niet uit bed te branden? Dan zit er niets anders op dan geduld hebben. Naarmate je ouder wordt, schuift je slaapritme iets naar voren en word je steeds iets meer een ochtendmens.
goed verhaal moet je zien