Te weinig slaap? Zo maak je er alsnog een bruisende dag van

03.08.2018

Met de zomerse temperaturen van de afgelopen weken slapen we minder dan we gewend zijn. We gaan later naar bed en slaapkamers lijken meer op een Finse sauna, dan de plek waar je onder de frisse lakens naar dromenland verdwijnt.
Zo maak je er toch een bruisende dag van.

 

1.Kopje koffie? Niet doen.

Je lichaam krijgt door de cafeïne in de koffie een kortstondige impuls, maar kan ook stresshormonen activeren, waardoor je je nog vermoeider kunt gaan voelen. Koffie onderdrukt bovendien de trek in eten, terwijl je juist daar meer energie van krijgt.  

2. Koude start 

Het is goed voor je huid, je bloedsomloop, je longen en je krijgt er energie van: een koude douche. Door de klap van het koude water ben je bovendien in een keer wakker. Hoe lang dat moet? 30 seconden. Dat doe je aan het einde van je gebruikelijke douchesessie.

3. Vermijd de dreun van de middagdip

Als je vermoeid bent, maakt je lichaam extra adrenaline en cortisol aan. Ontbijt je niet op tijd, dan zal je body het gebrek aan energie telkens proberen te compenseren. Deze krachtsinspanning eist ’s middags zijn tol in de vorm van een dreun van een dip. Nuttig daarom een stevig ontbijt kort nadat je bent opgestaan.

4. Stop je slaaphormoon

Van zonlicht en zuurstof word je alerter. Ze zorgen voor een soort control alt delete van je lichaam, waardoor je als het ware opnieuw opstart. Zonlicht remt het slaaphormoon melatonine en zuurstof in je longen geeft je lichaam meer kracht.

5. Arbeidsvitaminen

In de tijd dat iedereen nog op dezelfde radiozenders moest afstemmen omdat er simpelweg geen andere waren, werden er op de eerste uren van de werkdag arbeidsvitaminen gedraaid. Dat was muziek waar je vrolijk van werd en in beweging kwam. Luister daarom gedurende de dag naar je eigen playlist met je favoriete uptempo nummers. Pump up the jam!

6. Laat je vermoeidheid links liggen, letterlijk

Op dagen dat je vermoeid bent, heb je misschien de neiging om daar met anderen over te spreken. Uit onderzoek is gebleken, dat mensen die dat doen, zich nog vermoeider gaan voelen. Hoe lastig misschien ook, zwijg erover en leg het naast je neer.

7. Sprint de dag in

De meeste energie heeft een mens in de eerste drie uur na ontwaken. Het is verstandig om die tijd te gebruiken van voor de belangrijkste en moeilijkste taken van de werkdag. Probeer dat voor jezelf in te plannen. Daarna kun je de klussen doen die minder energie kosten.

8. Hoe verleidelijk ook…

Neem geen zoetigheid. Je krijgt misschien een korte opleving van de suikerstoot, maar je energieniveau zal daarna onherroepelijk crashen. Lunch liever met een kleine maaltijd voorzien van veel eiwitten (cracker met cottage cheese en avocado, tonijnsalade, kikkererwtenhumus…). Dat doet twee dingen: het houdt je bloedsuikerspiegel stabiel en tempert je trek in zoet. Bovendien kost het je lichaam minder moeite als je de hele dag kleine hoeveelheden voedsel neemt.

goed verhaal in het nieuws moet je zien volgens mij vertel ...