Stop de afleiding

19.06.2017

Wie minder tijd kwijt wil zijn aan dingen die je van het werk afhouden, vindt op internet een schat aan adviezen. Zoveel zelfs, dat je nauwelijks meer weet waar je moet beginnen. Daarom zetten we de meest waardevolle inzichten voor je op een rij.

  1. Weet wat je wilt

Het is een gigantische open deur, maar daarom niet minder waar. De basis voor een beter werkritme begint bij jezelf. Kom je bijvoorbeeld aan bepaalde taken minder toe? Dan ligt dat niet aan de ander. Het is een kwestie van keuzes maken, weten wat je wilt en focus houden. Dat is de sleutel tot succes. Doe daarom de Jan des Bouvries-truc. Deze methode kun je verrassend goed toepassen op je werk. Het gaat als volgt. Wanneer je jouw huis opnieuw gaat inrichten, haal je eerst alles wat erin staat weg. Vervolgens zet je alleen datgene terug wat je onmisbaar vindt. De rest gooi je weg of krijgt een ander plekje. Dit doe je ook met je werk. Zet alle werk gerelateerde zaken op een rijtje en geef aan welke taken je liever wel of juist niet doet. Hierdoor heb je duidelijk wat je wilt en kun je je focussen op de taken die voor jou belangrijk zijn.

  1. Kijk op een andere manier naar je werkweek

Zorg ervoor dat je werkweek voor 80 procent is gevuld met dingen die je graag doet. En 20 procent van de tijd besteed je aan zaken die moeten, maar efficiënter kunnen. Probeer je werkdagen op dezelfde manier in te delen. Door het aanbrengen van structuur doe je noodzakelijke dingen veel sneller en efficiënter, zoals vergaderen en de administratie doen. Dit creëert meer ruimte voor onderdelen die er voor jou toe doen. Breng ook in kaart welke taken onnodig zijn of je afleiden (waarover zo meer).

  1. Richt je werkdag opnieuw in

Verdeel de dag in vaste blokken. Begin de werkdag met een moeilijke taak, zoals schrijf- en denkwerk. In de ochtend is ieder mens immers het meest productief. Beloon jezelf daarna met een leuke, makkelijke taak. De mailbox lijkt soms een alternatieve to-do lijst geworden. Scan op vaste tijden je e-mail op berichten die prioriteit hebben. Alles wat geen spoed heeft, beantwoord je op een voor jou geschikt moment. Een simpel advies, maar het geeft focus.

  1. Reservetijd inlassen

Reserveer elke dag minimaal een half uur waarin je onverwachte dingen kunt oppakken. In deze reservetijd kun je onvoorziene taken doen, zonder dat je planning in het geding komt. Probeer ook alvast de volgende werkdag voor te bereiden.

  1. Manage je afleiding

Gemiddeld kijken we vijf keer per uur op onze telefoon. Dat is om de tien minuten. Als je niet afgeleid wilt worden, leg dan je telefoon in je tas of zorg ervoor dat het niet direct binnen handbereik ligt. Zet tijdens je werk meldingen van apps zoals Twitter en Facebook uit, zodat je niet de hele tijd wordt verleid om op je telefoon te kijken.

  1. Plan regelmatig een pauze

Urenlang geconcentreerd achter elkaar doorwerken, gaat meestal ten kosten van je concentratie. Las daarom korte pauzes in. Strek even je benen, haal een frisse neus, drink een kop koffie, thee of glas water en laat los waar je mee bezig bent. Je hersenen komen zo tot rust. Na een break kun je weer vol energie aan de slag en houd je je focus op wat belangrijk is.

  1. Ken je apparatuur

Niets is vervelender dan vlak voor je werk erachter komen dat je dat ene bestand mist of een programma niet goed werkt. Onderhoud je laptop en zorg ervoor dat je je andere spullen, zoals notitieboekjes, usb-sticks en opladers, op orde hebt. Niet voor niets is het gezegde ‘een goed begin is het halve werk’ zo populair. Een goede voorbereiding zorgt ervoor dat een taak veel vlotter en efficiënter gaat.

  1. Slaap lekker

Een uitgerust mens telt voor twee. Zorg voor voldoende slaap. Het minimum is 8 uur per nacht, maar de meesten halen dat niet. Gemiddeld slapen we maar zo’n 6,9 uur. In het wakkere brein hopen zich afvalstoffen op die pas na 8 uur zijn opgeruimd. Dus, wie te weinig slaap krijgt, is vermoeid en daardoor minder scherp en eerder afgeleid.

  1. Beweeg

Probeer minimaal een keer per week te sporten en elke dag minstens 20 minuten te bewegen. Voor mensen die veel binnen zijn (en zitten) is het verstandig om in de pauze naar buiten te gaan en de benen te strekken. Weer of geen weer. Gewoon doen.

goed verhaal in het nieuws moet je zien volgens mij vertel ...