In 12 stappen naar geluk

03.04.2018

‘Weten wat je wilt, is het begin van geluk,’ luidt een oud gezegde. Ondertussen beweert de Amerikaans-Iraanse psycholoog Emily Esfahani Smith dat geluk niet bestaat. Sterker nog; het najagen van geluk, maakt mensen ongelukkiger. Waarschijnlijk ligt de waarheid ergens in het midden en is het onder de streep belangrijk om een betekenisvol leven te leiden, waarin je tevreden bent met jezelf, om wie je bent, wat je doet en wat je wilt bereiken. Met deze 12 inzichten zet je grote stappen naar geluk.
 
1. Kijk positief en optimistisch naar de wereld

Probeer je niet uit het veld te laten slaan door negatieve gebeurtenissen, blijf van het positieve uit gaan.

2. Neem nooit een voorsprong op je sores

Ik zal toch niet ziek worden? Of nee, straks verlies ik mijn baan. Stel, stel, stel. Je kunt je overal wel druk om maken. Draai het om en focus je op de dingen waar je echt invloed op kunt uitoefenen. Leef gezond en doe je best.

3. Het gaat om jou

Kijk naar jezelf, niet naar wat anderen hebben of doen. Want het gras is altijd groener aan de andere kant van de heuvel.

4. Omring je met tevreden mensen

Dat zorgt voor extra positieve prikkels in je leven. Geen geklaag of doemdenken. Tevreden mensen geven warmte en moedigen je aan om voor je persoonlijke geluk te gaan.

5. Geniet van je werk

Als je baan niet goed voelt, betekent dit een enorme domper op je geluksgevoel. Ga daarom altijd voor een job die bij je past en energie geeft.

6. Balans in werk en vrije tijd

Hoe meer tijd je voor jezelf hebt met vrienden en familie, des te meer geniet je van het leven. Het geeft energie en ontspant. Echt, geld is nodig, maar maakt niet gelukkig. Tijd met je dierbaren wel.

7. Geef! Zonder iets terug te verlangen

Dopamine – het stofje in je brein waardoor je je goed voelt– krijgt een turbo-kick als je vrijwilligerswerk doet en helpt.

8. Flexibele instelling

Het loopt nooit helemaal zoals je denkt. Als je in staat bent om je aan te passen aan veranderingen, helpt dat teleurstellingen te voorkomen.

9. Slaap lekker

Slaap genoeg, eet gezond en beweeg. Slaap herstelt alle vitale lichaamsfuncties; eten biedt het lichaam voedingsstoffen die lichaam en geest laten functioneren; en beweging houdt je in vorm. Neuroloog Eric Scherder vond uit, dat een half uur beweging per dag hetzelfde of meer doet dan antidepressiva.

10. Dromen, denken en doen

Ben Tichelaar, schrijver en columnist van NRC Handelblad, schreef er een besteller over: maak je dromen én doelen realistisch en periodiek. Hierdoor blijven je hersenen gestimuleerd en gemotiveerd. Als je een doel behaalt, groeit het geluk.

11. Echt contact in plaats van likes

In deze tijd van sociale media wordt niks zo onderschat als echt contact met mensen. Koester de personen waar je blij van wordt en plezier mee hebt.

12. Bouw herinneringen, geen bankrekening

Mooie ervaringen, die je met andere mensen hebt meegemaakt, blijven langer bij je dan welk materieel bezit ook. Je kent het liedje van Ramses Shaffy? Prachtig: ‘Zing, vecht, huilbidlachwerk en bewonder…’

 

goed verhaal in het nieuws moet je zien volgens mij vertel ...