Hoe maak je het gezelliger op je werk?

04.09.2017

Hoe snel zijn bedrijf ook groeide, Joop van den Ende nam regelmatig wat lekkers mee voor zijn collega’s. Helemaal op de momenten dat de agenda’s vol stonden met deadlines. Dan vond hij het belangrijk om even de tijd te nemen om met elkaar wat lekkers te eten. Hoe zie jij dat? Wordt er bij jou op het werk regelmatig een swing gegeven aan de sfeer? Lees 8 tips om het gezelliger te maken op je werk. 

Tip 1: vier het!
Neem af en toe wat lekkers mee. Ook als je niet jarig bent of eigenlijk niets te vieren hebt. Een zelfgemaakte taart, verse stroopwafels van de bakker of een mandje fruit. Kleine dingen maken het verschil. 

Tip 2: deel complimenten uit
Geef een complimentje. Mensen zijn er dol op, ook al laten ze dat soms niet blijken. Het hoeft ook niet altijd met het werk te maken hebben. Iemand kan er gewoon goed uitzien (een leuke trui of een paar nieuwe schoenen). Zeg het, maar doe het ingetogen, zodat het niet lijkt alsof je aan het flirten bent. Wil je een compliment geven over wat iemand op het werk doet, dan geeft ‘goed gedaan’ het allerbeste gevoel bij mensen.

Tip 3: maak een praatje
Knoop regelmatig een gesprekje aan, waarin je open vragen stelt en echt luistert. Probeer te onthouden wat iemand zegt. Zo leer je je collega’s beter kennen en ontstaat er een rijker beeld van de persoon. Dat stelt je in de gelegenheid om op onderwerpen terug te komen. Dingen die je samen hebt gedeeld. Hoe leuk is het als iemand met jou begint over iets waar je het weken geleden over hebt gehad.

Tip 4: blijf in contact
Connect met je collega’s op Facebook of Instagram. Waarom niet? Je bent waarschijnlijk met mensen gelinked via de social media, die je veel minder spreekt dan je collega’s. Waarom dan ineens zakelijk van privé onderscheiden? Doe wat voor jou prettig voelt, maar weet dat je collega’s het vast leuk vinden als je af en toe iets van ze liked.

Tip 5: wees vriendelijk
Nederlanders staan wereldwijd bekend direct en informeel. Volgens cultuur- en gedragsdeskundigen schijnt het iets te maken te hebben met het ontbreken van een echte hofcultuur (we hebben pas in de 18de eeuw een koningshuis gekregen). Weer anderen leggen de link naar ons gevoel voor handel, waarbij een brutaal mens de halve wereld heeft. Lang verhaal kort, wees vriendelijk en bedank je collega’s als ze iets voor je doen. Dit gedrag werkt positief naar iedereen. 

Tip 6: lunch met collega’s
Neem de tijd voor de gezamenlijke lunch, ook al ligt er nog heel veel werk op je te wachten. Waarom zou je die boterham achter je computer opeten? Ongezellig. Geniet van het eten en elkaars gezelschap. Daarna ga je met nieuwe energie door. 

Tip 7: maak eens een wandeling
Neem de tijd om iets met elkaar te ondernemen. Maak bijvoorbeeld tijdens de pauze eens een wandeling met collega’s. Zo haal je meteen een frisse neus en zet je alle zintuigen weer open. Tijdens zo’n wandeling leer je je collega’s vaak net op een andere manier kennen.

Tip 8: zet je in voor een goed doel
Doe samen iets voor een ander. Initieer een goed doel waaraan je gezamenlijk iets doet en tijd voor vrijmaakt. Van een dagje dierenasiel tot klussen in het dorpshuis, niets werkt zo verbroederend als met elkaar van grote betekenis zijn voor een ander. 

Wat doe jij om de sfeer op je werk te verbeteren? Laat het ons weten in de comment box hieronder.

vertel ...