Hoe herken je een buitengewone medewerker?

22.01.2018

Sommige medewerkers zijn zo uitzonderlijk goed, dat je hun kwaliteiten en vaardigheden onmogelijk naar bovenhaalt in assessments, stelt schrijver Jeff Haden in het boek The Motivation Myth: How High Achivers Really Set Themselves to win. Volgens hem wijzen 8 signalen op een medewerker met bijzondere capaciteiten. Welke mis jij?

 

1.Ze zijn eigenzinnig
Je merkt het meteen… Ze zijn anders. Excentriek, een tikkeltje brutaal en ze weten dat ze niet helemaal in de pas lopen. Op een positieve manier wijken ze af van de rest. Daardoor weten ze dingen op te schudden, het werk leuker te maken en een afdeling te veranderen in een hecht team dat er helemaal voor gaat.

2. Ze denken veel verder dan in hun functiebeschrijving beschreven staat
Hoe kleiner de organisatie, hoe belangrijker het is dat medewerkers met beide voeten op de grond staan en van aanpakken weten als er dingen gedaan moeten worden. Medewerkers met uitzonderlijke kwaliteiten voelen aan waar mogelijke problemen ontstaan, weten wat hen te doen staat en gaan aan de slag.

3. Ze weten wanneer ze hun persoonlijkheid moeten beteugelen
Op het moment dat je in een organisatie te maken krijgt met een grote uitdaging of stress, gaan deze medewerkers op in het team en zorgen ervoor dat het goed komt.

4. Ze zijn vol lof over anderen en spreken dat uit 
Lof van je baas voelt goed, maar lof van een collega (waar je tegenop kijkt), laat je als het ware zweven. Buitengewone medewerkers herkennen de bijdrage van een ander en spreken die waardering in de groep uit.

5. Ze zijn het niet met je eens (maar zeggen dat persoonlijk)
Natuurlijk is het belangrijk dat medewerkers problemen bespreekbaar maken, maar sommige uitdagingen lenen zich daar minder goed voor. Buitengewone medewerkers komen eerst naar je toe, voordat ze een lastig onderwerp en Groupe bespreken. Omdat ze weten, dat het anders een tegenovergesteld effect kan hebben.

6. Ze stellen vragen die anderen niet zouden stellen
Buitengewone medewerkers hebben de moed om te vragen wat anderen niet durven vragen (maar er wel mee zitten).

7. Ze bewijzen graag het ongelijk van anderen
Opleiding, intelligentie, talent en vaardigheden zijn belangrijk, maar drive is cruciaal. Deze drive komt niet zelden voort uit de wens om de mensen te laten zien die aan hun twijfelden dat ze het verkeerd zagen. Buitengewone medewerkers worden gedreven door iets dat veel dieper ligt en persoonlijker is dan alleen de wens om je werk goed te doen.

8. Ze zijn voortdurend op zoek naar verbetering
Sommige mensen zijn nooit tevreden (positief bedoeld) en streven voortdurend naar verbetering. Denk aan een andere workflow, een beter proces of een efficiëntere planning. Terwijl goede werknemers het proces volgen en geweldige werknemers die processen willen verbeteren, proberen buitengewone medewerkers de processen opnieuw uit te vinden. Niet omdat dit van ze wordt verwacht, maar omdat ze zichzelf ermee helpen.

 

Bron: Jeff Haden, The Motivation Myth: How High Achivers Really Set Themselves to win

 

 

 

 

 

goed verhaal in het nieuws moet je zien volgens mij vertel ...