Druk van buitenaf, hoe ga je ermee om?

Je kunt als professional flink doorhalen want je wilt goed zijn in je vak. Maar als je iedere keer het gevoel krijgt, dat je niet levert wat er van je wordt verlangd, bouwt de spanning zich langzaam op. Hoe kun je je daartegen wapenen?

Wat betekent druk? 
Een gezonde spanning hebben de meeste mensen nodig om goed te kunnen functioneren en creatief te zijn. Het wordt pas een probleem als je het gevoel hebt voortdurend spanning te ervaren. Dit gevoel krijg je als je te veel taken in te weinig tijd moet afkrijgen, of als de taken boven je niveau van vaardigheden en kennis uitstijgen. Een te hoge werkdruk betekent dat je constant opdrachten niet op tijd afkrijgt.  
 
Neem het serieus 
Geen dooddoener, maar neem het gevoel dat je onder druk staat serieus. Te veel spanning kan zich in allerlei vormen uiten. Van snel en hoog ademen tot een slechte nachtrust. Wees eerlijk naar jezelf en zet op een rijtje met welke ongemakken je kampt. 
 
Diep inademen  
Als je merkt dat je onder veel druk staat, neem dan een moment voor jezelf om te kalmeren. Diepe buikademhalingen kunnen ervoor zorgen dat je lichaam van nature ontspant, zodat de hartslag en bloeddruk verlaagt. Na een paar minuten word je rustiger en kun je een stressvolle situatie beter aan. 
 
Waar komt het vandaan? 
Als je de factoren niet kunt aanwijzen die de druk veroorzaken, blijf je met 2-0 achterstaan. Druk heeft overigens niet altijd te maken met een te hoge werkbelasting. Het kan ook aan de werkomstandigheden of een privésituatie liggen. Oriënteer je dus goed op de achterliggende problemen. Vraag eens aan collega's of zij die druk ook ervaren. Uiteindelijk zou je kunnen concluderen dat het werk niet bij je past en op zoek moet gaan naar een andere baan.  
 
Hoe kun je de situatie beheersen? 
Stressfactoren die je wel in de hand hebt, zijn die dingen waar je wat aan kunt doen om de situatie onmiddellijk te verbeteren. Richt je als eerst daarop. Probeer geen dingen te beheersen die buiten je macht liggen, daar word je alleen maar onrustiger door.  
 
Trek snel aan de bel 
Als je het gevoel hebt dat de baan echt bij je past en de stressfactoren in kaart zijn gebracht, wacht dan niet op een goed moment om het bespreekbaar te maken. Bespreek het zo snel mogelijk met je leidinggevende. 
 
Wind er geen doekjes om  
Voer het gesprek op een positieve manier en gebaseerd op feiten. Probeer inzichtelijk te maken waarom je te veel werkdruk ervaart. Is het de hoeveelheid werk, het tempo waarin dingen af moeten, of het niveau van de werkzaamheden? Welke taken zijn te veel? Aan welke kennis of kunde ontbreekt het? Is de feedback die je krijgt oké?  
 
Stop perfectionisme 
Probeer bekwaam te zijn, maar niet perfect. Een van de belangrijkste inwendige factoren van stress is perfectionisme. Een hoge standaard hebben, zorgt voor een goede werkethiek en karakter. Maar perfectionisten leggen de lat vaak zo hoog, dat het doel onbereikbaar wordt, of alleen bereikbaar onder hoge druk.  
 
Actieplan 
Worden je klachten over te hoge werkdruk serieus genomen, probeer dan spijkers met koppen te slaan. Maak direct een actieplan met welk takenpakket je werkdruk weer acceptabel wordt. Het is allereerst van belang dat je tijdens het gesprek samen met je leidinggevende een plan van aanpak maakt om de werkdruk te verminderen.  
in het nieuws moet je zien volgens mij