Dit zijn de 6 grootste ergernissen op de werkvloer

26.10.2018

Mensen die hun afspraken niet nakomen, hard bellen, voortdurend haast hebben, overal door heen praten, uit hun mond ruiken en altijd het naadje van de kous willen weten. Dit zijn de 6 grootste ergernissen op de werkvloer, maar hoe buig je ze positief om?

1. Hardcore telefoongebruik
Je hebt ze overal, ook in je familie, mensen die door hun telefoon praten alsof er windkracht tien staat en hun stem de vlieger is. Wees mild voor ze. Meestal hebben ze het zelf niet door, omdat ze gezegend zijn met een krachtig stemgeluid, of door enthousiasme meer decibellen uitstoten dan gewenst.  Je lost het op door netjes te vragen of ze voortaan wat zachter kunnen praten (of een rustig plekje willen zoeken). Ook collega’s die tijdens een meeting op hun telefoon zitten, worden als irritant ervaren. Alsof je collega’s en jij niet belangrijk genoeg zijn. Tip: neem telefoons niet meer mee naar een vergadering. Min of meer hetzelfde zeg je tegen iemand die tijdens een persoonlijk gesprek regelmatig op zijn of haar telefoon kijkt. Het apparaat kan toch eventjes op stil worden gezet of weggelegd?
 
2. Ongewenste luchtjes
Etensgeuren vormen een stille irritatiefactor. Maar wat kun je zeggen van die rijk gesmeerde eiersalade, knoflookworst, stinkkaas of de groentecombi met tonijn? Lastig, je gunt je collega natuurlijk een lekkere maaltijd. Kaart het voorzichtig aan wanneer de hele afdeling er last van heeft.
 
Enthousiaste parfum gebruikers zijn makkelijker aan te spreken. Dat doe je met een retorische vraag (heb je een nieuw luchtje?) gevolgd door een charmant advies (lekker, maar volgens mij nog lekkerder als het iets minder sterk aanwezig is, denk je niet?).
 
Iemand die uit zijn mond ruikt, maak je er subtiel op attent door een kauwgumpje of pepermuntje aan te bieden. Daarom altijd handig om op zak te hebben. Ook voor jezelf. 
 
Voor collega’s die vergeten zijn om deodorant op te doen, helpt het om een paar van dit soort toiletartikelen op een makkelijk vindbare plek neer te zetten.
 
3. Te laat
Het is bijzonder lastig werken en plannen wanneer een afgesproken deadline niet wordt gehaald. Communiceer daar eerlijk over. Dat geldt ook voor niet op tijd komen. Natuurlijk gebeurt dat weleens, maar informeer je collega’s. Ben je structureel te laat, dan moet je echt iets aan je planning gaan doen.
 
4. Roddelen
Begint bij jezelf. Praat nooit op een negatieve manier over andere mensen. Als iets je stoort, maak het bespreekbaar met de degene zelf. Kritiek verpakt in een grapje, kan ook verkeerd worden opgevat. Niet voor niets luidt het gezegde: eerlijkheid duurt het langst. 
 
5. Niet luisteren
Wanneer je steeds wordt onderbroken in je verhaal, ook al is het goed bedoeld, wekt dat de verkeerde indruk. Je wilt je verhaal afmaken. Ook dit kun je gewoon aangeven. Doe dat met een glimlach en nooit geïrriteerd. Mensen die altijd over zichzelf praten en nooit iets aan jou vragen, mag je ook vriendelijk voor het blok zetten met de vraag of ze zich realiseren dat jij misschien ook weleens wat te vertellen hebt.
 
6. Toiletgebruik
Het lukt bijna geen organisatie om de wc’s tijdens de werkdag fris te houden. Kwestie van collegialiteit: Bril omlaag (en schoon), geen papierresten, goed doorspoelen en check of de vloer droog is. Neem dit op in de huisregels en meld het duidelijk rond de toiletten.
goed verhaal moet je zien volgens mij vertel ...