Dag chaos, hallo structuur

Zit je hoofd overvol? Loop je voor je gevoel continu achter de feiten aan? Ben je het overzicht compleet kwijt? Dan is het tijd om orde te scheppen in de chaos, zodat je (weer) rust en controle ervaart in je werk. Aan de slag!

Noteer, noteer, noteer 
Heb je 101 dingen te doen? Dan is aantekeningen maken een must. Want je geheugen kan nog zo goed zijn; niemand kan álles onthouden. Bovendien is het veel makkelijker om overzicht te houden met heldere notities binnen handbereik. Tip: werk je op papier? Streep dan de dingen door die af zijn. 
 
Bewaak je tijd 
Superlief dat jij altijd klaarstaat voor je collega’s, maar als jij overal ‘ja’ op zegt, loop je de kans dat je eigen werkzaamheden erbij inschieten met stress en chaos tot gevolg. Kortom: bied alleen een helpende hand als je agenda het daadwerkelijk toelaat.  
 
Maak een weekplanning 
Een planning geeft houvast. Zet aan het begin van de week op een rij wat je gedaan wilt krijgen en deel de ‘to do’s’ in per dag. Vergeet niet om ook pauzes in te plannen. Door drukte schieten die er soms bij in, terwijl ze juist structuur geven aan de dag en bijdragen aan een leeg hoofd. 
 
Houd je mailbox bij 
Heb jij ook 210 ongelezen mailtjes in je inbox staan? Dan ben je niet de enige, maar handig is het niet. Maak aparte mapjes aan voor elk project en archiveer afgehandelde berichten. Op deze manier hoef je niet meer de zoekfunctie los te laten op je gehele inbox om een mail terug te vinden. Tip: er zijn verschillende opties om je mailbox overzichtelijk te houden. Verdiep je in de mogelijkheden en kijk wat bij jou past. 
 
Maak je werkplek spik en span 
Een bureau vol lege koffiekopjes, bananenschillen en papierwerk werkt chaos in de hand. Neem de tijd om je werkplek schoon en netjes te houden (ook als het druk is), want uiteindelijk zorgt een opgeruimd bureau voor een opgeruimd hoofd.  
 
Reserveer ruimte voor ‘spoedjes’ 
Wil je net aan je middagplanning beginnen, komen er ineens allerlei spoedklussen tussendoor. Bloedirritant, maar helaas vaak wel de realiteit. Door hier in je planning rekening mee te houden, voorkom je dat je het overzicht verliest of achter raakt op schema. 
 
Neem afscheid van documenten 
Dat je nog aantekening uit het jaar kruik uit je la kunt toveren, geeft je misschien een gevoel van controle, maar in de praktijk zorgt het alleen maar voor onrust. Bewaar enkel de documenten die je nog gebruikt en neem afscheid van de rest. Uiteraard kun je er wel voor kiezen om de digitale versies (netjes opgeslagen in een mapje) te bewaren. 
goed verhaal