Bootcamp voor je brein

24.08.2018

In de tijd van de oude Grieken konden mensen duizenden bladzijden uit hun hoofd leren en opdreunen. Dat deden ze met een ezelsbruggetje: stukken tekst werden aan beelden gekoppeld waardoor ze het makkelijker konden onthouden. Dat is met alle hulpmiddelen die ons vandaag de dag tot onze beschikking staan niet meer nodig. Real time slaan we alles op. Handig, maar de keerzijde is dat we ons brein ongemerkt minder hoeven in te spannen.
 
1. Prikkel je brein 
 
Vaar niet te veel op routine en doe dingen eens anders. Neem bijvoorbeeld een andere route naar je werk, onderneem actie terwijl je eigenlijk de kat uit de boom wilt kijken, doe dingen waar je eigenlijk een hekel aan hebt en eet gevarieerd en verrassend. Daag je hersenen uit.
 
2. Kom in beweging
 
Alles wat hoort te stromen en stilstaat, verstard. Beweging is essentieel voor je lange termijn geheugen en de doorstroming van je bloed naar je hersenen. Daardoor kun je je beter concentreren en zaken onthouden. In dagblad Trouw gaf neuropsycholoog Erik Scherder uitleg: “Hersengebieden die zorgen voor activiteiten in het geheugen, zijn ook belangrijk voor de motorische processen.” Ga daarom, als het kan lopend of fietsend naar je werk en sport een paar keer per week. Wandel daarnaast meerdere malen per dag.
 
3. Slaap je slim
 
Niets is zo goed voor je brein als voldoende nachtrust. Beter te veel dan te weinig. ’s Nachts verwerk je namelijk de prikkels van overdag. Neem daar voldoende de tijd voor en je staat fris op.
 
4. Sociaal contact helpt
 
Niet in directe zin, maar wel indirect. Door goed en veel in contact te staan met andere mensen, ervaar je minder stress. Stress is slecht voor de cognitieve functies van je brein.
 
5. Verzin ezelsbruggetjes
 
Hersenen bevatten miljarden dendrieten, vertakte uitlopers van zenuwcellen. Deze dendrieten bepalen of impulsen worden doorgegeven naar andere zenuwcellen. Het is belangrijk om deze verbindingen te stimuleren, waardoor ze langer blijven bestaan. Stimuleer daarom de manieren waarop je je iets kunt herinneren. In feite zoals de oude Grieken deden met beelden, maar ook ezelsbruggetjes in de vorm van liedjes, raadsels, citaten of geuren.
 
6. Lees je brein rijk
 
Youp van ’t Hek noemde een boek ooit een verzameling faxberichten. Ook dat is alweer lang geleden, want wie gebruikt er nog een faxmachine? Toen was lezen al op z’n retour. Terwijl lezen je taalontwikkeling verbetert, maar ook je geheugen en concentratie. Sterker nog; je wordt blij van een goed boek.
 
7. Goede voeding
 
Ons leervermogen en geheugen worden beïnvloed door bijvoorbeeld Omega-3, dat in noten, vis en kiwi’s zit. Suikers en lege koolhydraten maken je juist vermoeider. Zorg er dus voor dat je voldoende gezonde voedingsstoffen binnen krijgt.
 
8. Speel een spelletje
 
Cognitieve training zorgt voor nog meer bloeddoorstroming in je brein. Dat betekent overigens niet dat je kruiswoordpuzzels en woordzoekers moet gaan doen. Timemanagement, probleemoplossende oefeningen en diep denken, werken stimulerend.
 
9. Zorg voor balans
 
Je kunt volop in breintraining gaan, maar het werkt pas als je het een lange tijd consequent volhoudt. Bovendien is het verstandig om ook te ontspannen en rust in te bouwen.
goed verhaal moet je zien volgens mij vertel ...