Ben jij een docent in de dop?

18.03.2019

Goed met kinderen overweg kunnen of passie hebben voor je vak, betekent niet dat je een geboren leraar bent. Werken in het onderwijs vraagt om heel veel verschillende kwaliteiten. Herken jij je in de volgende talenten en eigenschappen? Dan ben jij misschien wel een docent in de dop.

Je hebt energie te over 
Die vele vakanties zijn natuurlijk heerlijk, maar vergis je niet; docent zijn is hard werken. Vergaderen, lessen voorbereiden, huiswerk nakijken, oudergesprekken… Dat vraagt om eindeloze  energie.  
 
Je bent superflexibel 
Als je voor de klas staat is elke dag anders. Dat maakt het afwisselend, maar betekent ook dat je moet kunnen improviseren. Het kan zomaar zijn dat jij een lastig thema wilt behandelen, maar je leerlingen allesbehalve energiek zijn en je de les anders moet invullen. 
 
Je kunt je in jongeren verplaatsen 
Of je nou lesstof op een begrijpelijke manier wilt overbrengen of een conflict wilt oplossen: jezelf kunnen verplaatsen in jongeren is hierbij een onmisbare vaardigheid. Alleen dan kun je echt tot ze doordringen. 
 
Je straalt zelfvertrouwen uit 
Om een klas onder de duim te kunnen houden, is het belangrijk dat je zelfvertrouwen uitstraalt. Daarnaast heb je als leraar soms te maken met ‘kritische’ ouders die het niet eens zijn met jouw aanpak. Stevig in je schoenen staan, is daarom een must. 
 
Chaos is voor jou geen probleem 
In een school is het nou niet bepaald een oase van rust. Leerlingen lopen in en uit, zijn hard aan het lachen, rennen gillend over het schoolplein… Daar moet je als leraar tegen kunnen. 
 
Je hebt engelengeduld 
Eén keer iets uitleggen, is zelden voldoende. Dat betekent: herhalen, herhalen en nog eens herhalen. Daarbij zoeken jongeren geregeld de grenzen op. Tot tien kunnen tellen, is dan ook een belangrijke eigenschap in het onderwijs. 
 
Je bent geïnteresseerd 
Jongeren hebben meteen door of je wel of niet oprecht geïnteresseerd in ze bent of alleen vragen stelt omdat het ‘hoort’. Als docent moet je het leuk vinden om te weten wat er speelt in het leven van je leerlingen. Op school, maar ook bij hen thuis. 
 
Je draait je hand niet om voor viezigheid 
Wanneer je in het basisonderwijs werkt, moet je niet vies zijn van plakkerige handjes, groene snottebellen en poepbroeken. Want ja, dat hoort er helaas ook bij.  
 
Je bent consequent 
Wanneer je de ene keer een leerling aanspreekt op brutaal gedrag en het een andere keer over je kant laat gaan, zorgt dat voor verwarring en discussie in de klas. Jongeren willen graag weten waar ze aan toe zijn en hoever ze kunnen gaan.  
goed verhaal moet je zien volgens mij