7 tips voor een ‘killerweerstand’

Wanneer het gesnotter en gesnuit van je collega’s boven de radio uitkomt, weet je genoeg: de winter is in aantocht. Met deze zeven tips geef je je weerstand een boost en kom je de koude maanden ongeschonden door.

Eet gevarieerd 
Kaasfondue, stamppotten en ovenschotels: in de winter ben je geneigd om zwaar en calorierijk te eten. Op zich niets mis mee, zolang je het niet elke dag doet en er ook genoeg momenten zijn waarop groente en fruit de boventoon voeren. Vergeet ook vooral niet om eiwitrijk te eten; dit bevordert de aanmaak van antistoffen. 
 
Ban stress uit je leven 
Met het eind van het jaar in zicht, stapelen de deadlines zich vaak op. Probeer goed te plannen en kijk waar je collega’s je kunnen helpen, zodat je je werk enigszins relaxed kunt doen. Want één ding is zeker: stress is funest voor je weerstand. 
 
Sport, maar overdrijf niet 
Werk je jezelf elke dag in het zweet in de sportschool? Dan ben je wellicht toch niet zo gezond bezig als je denkt. Zware lichamelijke inspanning kost veel energie en dat kan ten koste gaan van je weerstand. Natuurlijk is het wél goed om voldoende te bewegen en bijvoorbeeld op de fiets naar je werk te gaan. 
 
Koester de zon 
Wanneer het buiten ijzig koud is, wil je misschien niets liever dan onder een dekentje op de bank liggen. Toch is het verstandig om zoveel mogelijk naar buiten te gaan, zodat je de zonnestralen díe er zijn meepikt voor een vitamine D-boost. 
 
Duik op tijd je bed in 
In de zomermaanden kom je er misschien mee weg om avond na avond een terrasje te pakken, maar nu de r in de maand zit, kun je maar beter op tijd naar bed gaan. Zo voorkom je dat je oververmoeid raakt en je weerstand een optater krijgt. 
 
Hydrateer je lijf 
Door voldoende te drinken – twee liter per dag – houd je je immuunsysteem sterk. Bovendien blijven je slijmvliezen gehydrateerd, zodat ze minder vatbaar zijn voor een verkoudheid- of griepvirus. Klaar met water en thee? Dan is bouillon ook een goed alternatief. 
 
Neem een koude douche 
Niet heel aanlokkelijk, maar wél gezond: koud douchen. Hiermee zet je je lijf aan het werk en dat heeft een positief effect op je immuunsysteem. Lopen de rillingen je over het lijf bij het idee? Bouw het dan langzaam op en begin met een paar seconden.  
moet je zien volgens mij vertel ...