7 tips voor de perfecte to do-lijst

29.06.2018

In gedachten kun je struikelen over alle dingen die je nog moet doen. Met een to do-lijst voorkom je losse eindjes, behoud je overzicht en zorg je ervoor dat je niks vergeet. Maar wat komt erop te staan, in welke volgorde en hoe? 7 tips voor de perfecte to do-lijst.

 

1. Gun jezelf een notitieboekje

Memoblaadjes, mailtjes naar jezelf, aantekeningen in je telefoon, good old schrijfblok, papier uit de printer, de binnenkant van je hand… Als je wilt, kun je overal de punten kwijt die je die dag absoluut niet mag vergeten. Toch verdient een notitieboekje de voorkeur. Daarmee krijgen losse eindjes een plek. Kies er één zoals je vroeger je schoolagenda koos, die bij je past en overal mee naar toe kunt nemen.

2. Maak elk punt op de to do-lijst helder en concreet

Stel je noteert op de to do-lijst: Les voorbereiden. Maar je maakt niet concreet wat dat precies is (bijvoorbeeld onderwerp bepalen, extra informatie/plaatjes zoeken, slides maken) en welk doel je ermee hebt, dan blijft het een vage notitie. Maak van elk punt een concrete en heldere taak.

3. Haal wens en realiteit niet door elkaar

In de ideale wereld doe je twintig, misschien wel dertig taken op een dag. Verleidelijk, maar je neemt snel te veel hooi op je vork. Schrijf daarom alleen die taken op die je goed en gedegen kunt oppakken. En plot de rest in een lijstje dat je later oppakt.

4. Noteer de tijd die een taak mag kosten

Probeer (en leer) zo exact mogelijk in te schatten hoe lang een taak vergt om het goed uit te kunnen voeren. Dus: 10, 15, 20, 50 minuten… Dat werkt beter dan de dag onder te verdelen in tijdvakken (van negen tot tien, van tien tot elf).

5. Zorg voor kleine haalbare stappen

Moet je voor een bepaalde taak een aantal hoofdstukken lezen, schrijf die dan als aparte punten op. Je lijst wordt daardoor behapbaar en je kunt vaker en eerder iets afvinken. Werkt motiverend!

6. Maak aan het einde van iedere dag de balans op

Aan het einde van de dag maak je voor jezelf de balans op en markeert de taken die je niet hebt afgekregen of zet ze in de to do-lijst voor de volgende dag.

7. Wat morgen kan, kan morgen

Ben je eenmaal vertrouwd met de to do-lijst, probeer dan vooruit te denken. Dat doe je door alle punten die je wilt oppakken te vertalen naar maand-, week- en dag-opdrachten. Regel? Wat morgen kan, kan morgen of overmorgen, dingen die je in maximaal twee minuten kunt doen, doe je meteen.

goed verhaal in het nieuws moet je zien volgens mij vertel ...