7 tips om alles uit je werkdag te halen

06.06.2017

Wie een productieve werkdag wil hebben, zweert bij een vaste structuur. Zo zijn de eerste minuten van je dag zelfs bepalend voor je productiviteit van de rest van de dag. Althans, dat zegt de wetenschap. Natuurlijk zal iedereen het anders ervaren, maar voor wie interesse om zijn of haar werkdag te optimaliseren, hebben we een aantal eenvoudige maar waardevolle tips.

  1. Op tijd komen

Kom op je werk liever te vroeg dan iets te laat. Je hebt dan meer controle en loopt niet meteen achter de feiten aan. Immers, er is vaak niets vervelender dan gehaast de dag te beginnen. Het is bovendien bekend dat werknemers die later binnenkomen als minder nauwgezet worden gezien. En hoe punctueel je bent, hoe aardiger en gewetensvoller je geacht wordt.

  1. Goedemorgen!

Of je nu een ochtendmens bent of niet, begroet je collega’s. Hallo zeggen voelt misschien een beetje ongemakkelijk in het begin, maar wordt meer gewaardeerd dan je waarschijnlijk denkt. Bovendien: het vergroot het positieve gevoel dat je overhoudt aan je werkdag.

  1. Stel doelen

Je hebt pas een productieve dag als je ook echt vooruitgang boekt. Bepaal dus vooraf wat je precies wilt bereiken en hoe je dat gaat doen. Focus op de belangrijkste taken. Aan het einde van de dag beantwoord je de vraag: ‘Heb je bereikt wat je wilde bereiken?’.

  1. De zwaarste taak eerst

In de ochtend heb je de meeste energie en motivatie. Gebruik deze productieve tijd maximaal en besteed het aan iets wat veel concentratie vereist. Heb je een zware taak voor de boeg? Handel die dan als eerste af. Je krijgt het sneller voor elkaar en zo houd je de leukere en gemakkelijkere werkzaamheden over voor in de middag. Doe deze lastige taak voordat je je inbox opent.

  1. Scan je inbox

Het lezen en versturen van e-mails kan veel tijd kosten. Wanneer je start met je e-mail check welke berichten direct beantwoord moeten worden en welke kunnen wachten. Maar pas op. Dit kan voelen alsof je echt hebt gewerkt, terwijl je eigenlijk nog niks hebt bereikt. Vandaar de tip om je e-mail op vaste tijdstippen te controleren. Zo word je niet onderbroken tijdens inhoudelijke werkzaamheden.

  1. Koffie? Pas na half tien!

Wetenschappers hebben ontdekt dat het beste tijdstip om een kop koffie te drinken tussen half tien en half twaalf ’s morgens ligt. Rond die tijd is het hormoon cortisol – ook wel het ‘stresshormoon’ – in je lichaam relatief laag. Als je vroeg in de ochtend koffie drinkt, raakt dit hormoon verstoort waardoor je gedurende de dag juist nog meer koffie nodig hebt.

  1. Neem pauzes

Neem in ieder geval één lange pauze, zodat je rustig kunt eten en ontspannen. Ga naar buiten en maak een korte wandeling. Het daglicht zorgt voor een extra energieboost.  Vergeet niet om ook tussendoor een korte break te nemen. Ga even praten met een collega of haal wat te drinken.

  1. Eindig de dag met een nieuwe planning

Maak aan het eind van de dag alvast een planning voor de volgende dag. Je kunt dan ‘s morgens direct beginnen. Daarnaast is het een goede afsluiter van je werkdag en kun je je werk ’s avonds makkelijker loslaten.


Heb jij werklust, houd jij van aanpakken en bruis je van de energie? Bekijk onze vacatures of neem contact op met een vestiging in de buurt

vertel ...