7 manieren om je brein scherp te houden

Je staat er waarschijnlijk niet bij stil, maar je brein is je meest kostbare bezit. Het stuurt jouw lichaam aan en vormt de kern van je geheugen, bewustzijn en emoties. Geen overbodige luxe dus om die grote grijze massa met liefde te behandelen. Met deze tips blijven jouw hersencellen topfit!

Kijk beperkt tv 
Is bingewatchen helemaal jouw ding? Dan is het wellicht slim om een andere hobby te zoeken. Urenlang tv-kijken heeft een verlammende werking op je brein en kan zelfs een verminderde kwaliteit van de hersencellen veroorzaken.  
 
Eet gezond 
Dat gezonde voeding goed is voor je lijf is geen geheim. Maar wist je ook dat je hersenen gebaat zijn bij een uitgebalanceerd dieet? Zo helpen voedingsmiddelen met gezonde vetten (bijvoorbeeld zalm of tonijn) en producten die rijk zijn aan antioxidanten (denk aan broccoli en blauwe bessen) om de hersenen te beschermen en nieuwe hersencellen op te bouwen. 
 
Ontspan  
Als er iets slecht is voor je cognitieve functie, dan is het wel stress. Het kan leiden tot angst- of paniekaanvallen en op de lange termijn zelfs depressie veroorzaken. Stuk voor stuk aandoeningen die het functioneren van je brein verslechteren. Erg belangrijk dus om te ontdekken waar jij van ontspant én hier tijd voor vrij te maken.  
 
Leer een taal 
Een goede manier om je hersenen te trainen, is het leren van een nieuwe taal. Omdat je hierbij veel moet onthouden – van woordenlijsten tot spellingsregels – heeft het een positieve invloed op je geheugen. Daarnaast blijken mensen die meerdere talen beheersen, makkelijker te kunnen schakelen tussen verschillende activiteiten. 
 
Klim in de pen 
Met de hand schrijven doen we tegenwoordig nauwelijks meer, toch is het verstandig om dit vaker te doen. Wanneer je ouderwets pen en papier pakt, activeer je meerderde delen van je brein – waaronder het creatieve deel – en kun je informatie beter verwerken. 
 
Beweeg 
Tijd om je sportschoenen uit de kast te halen. Want wie een half uur per dag beweegt, is niet alleen fysiek, maar ook mentaal goed bezig. Door te bewegen, stimuleer en verbeter je de cognitieve functie van je hersenen en krijg je meer gedaan op je werk.  
 
Zoek uitdaging 
Doe jij veel dingen met twee vingers in je neus? Zet je hersenen dan eens wat vaker aan het werk! Van een potje schaken en het oplossen van een kruiswoordpuzzel tot het volgen van een training of workshop: het komt je brein allemaal ten goede. 
goed verhaal moet je zien