maandag 8 januari 2018
  1. Werk aan je productinnovatie. Een leraar moet regelmatig zijn lesmateriaal updaten, een retailer zijn assortiment herzien. Je vernieuwt de diensten die je levert of de producten die je verkoopt.

 

Tip: Kijk af van toppers in een andere leeftijdscategorie, een ander land of ander vakgebied. Geef je les? Check op Google of je interviews vindt met docenten die je goed vindt of in de prijzen zijn gevallen voor hun kennis en kunde. Maar kijk ook op platforms zoals nursing.com, als je in de verpleegkunde werkt om te zien wat de nieuwste ontwikkelingen en inzichten zijn. Daarnaast is het goed om te begrijpen hoe andere professionals (collega’s) met hun werk weten te verwonderen. Op de universiteit van Nederland en TED.com zie je veel inspirerende sprekers. Via bladendienst Blendle lees je veel artikelen uit de meest uiteenlopende tijdschriften en vakgebieden.

 

  1. Vernieuw je werkproces; waardoor je steeds strakker leert organiseren. Dat doe je door aan de mensen te vragen die je beroepsmatig ontmoet, hoe zij het aanpakken: hoe start je je dag, hoe houd je je to do’s op een rijtje, wat doe je zelf en wat besteed je uit?

 

Tip: Je kunt ook leren van de manier waarop bedrijven hun processen organiseren. Zo zweren veel startups bij het Socrates-principe: je hoeft het niet met beslissingen of veranderingen eens te zijn, als je maar geen bezwaar hebt. Dat vergroot de snelheid in de organisatie enorm. Maar het kan ook een totaal ander principe zijn, waardoor je wordt geïnspireerd om het anders te doen. Zo wordt er op het hoofdkantoor van modegigant Zara niet gemaild. Alle communicatie gaat via een persoonlijk gesprek, face-to-face of via telefoon.   

 

  1. Blijf altijd jezelf en probeer niet de hele wereld te veranderen, maar tracht kleine verbeteringen te realiseren en poog eens per jaar tijd te besteden aan je eigen ‘radicale innovatie’.

 

Tip: Voor de ‘radicale innovatie’ gooi je je zelf in het diepe en stel je de vraag: Wat als ik gedwongen word om he-le-maal opnieuw te beginnen, wat zou ik dan doen?

 

  1. Wees niet bang om eigenzinnig te zijn. Geen werkgever wil een meningloze medewerker. Leerlingen, patiënten en burgers willen een gezicht en een persoonlijkheid. Houd het dus een beetje losjes. Wie te strak en formeel is, verstart daarmee ook de vernieuwing.

 

Tip: Streef altijd naar het beste en kijk hoe anderen het doen. Dit mogen ook bedrijven zijn. Zo wil CoolBlue ‘gewoon verwonderen’ en altijd de verwachtingen van de klant overtreffen door te verrassen. 

 

  • vertel ...
  • moet je zien
  • goed verhaal
  • in het nieuws
  • volgens mij

lees meer over dit onderwerp: