En tot maandag!

vrijdag 17 november 2017

Heb jij misschien moeite om je nachtrust te vinden? Niet zo gek. Eén op de tien Nederlanders slaapt slecht en een nog grotere groep zou veel beter willen slapen. Mensen met slaapproblemen zijn de hele dag moe, kunnen zich slecht concentreren en verliezen energie. Niet handig als je maandag weer fris aan de slag wilt. 7 tips om lekker lang te slapen.

Stress is de voornaamste oorzaak van slaapproblemen. Als stress je wakker houdt, zijn er diverse methoden om toch de slaap te vatten.

  1. Ontspanningsoefeningen

Kort voor het slapen gaan yoga, diepe ademhalingsoefeningen of meditatie. Ze kunnen alle drie de slaaptijd en kwaliteit stimuleren.

  1. Ga niet met je beeldscherm naar bed

Dus houd je smartphone, laptop of tablet buiten je slaapkamer. Gebruik het ook niet als wekker. Ze verstoren je biologisch klok.

  1. Drink kamillethee

Je wordt er rustig van. Het beste zijn de gedroogde bloemknoppen of biologische zakjes.

  1. Maak jezelf rozig

Neem een warm bad of douche voor het slapen gaan. In combinatie met een koele slaapkamer, maakt dit je slaperig. 

  1. Beenoefeningen

Rustig beenliften en squats brengen de bloedcirculatie op gang en zorgen voor een rustgevend effect.

  1. Niet piekeren

Doe dat overdag. Maak dan een lijstje van wat je allemaal moet doen, maar neem het niet mee de slaapkamer in.

  1. Kijk een rustgevend filmpje

Ruim acht uur lang kijk je naar hetzelfde scenario: een stromende waterval. Het filmpje met het rustgevende geluid van stromend water en vogeltjes wordt tegenwoordig ook gebruikt door verschillende ziekenhuizen in Londen. De magische waterval ligt overigens in de rivier Bonet in het Ierse County Leitrim.

  1. Lukt het slapen toch niet?

Zorg dan voor een blocnote naast je bed en een pen om de ideeën of de nachtelijke invallen die je krijgt op te schrijven.

 

  • vertel ...
  • moet je zien
  • goed verhaal
  • in het nieuws
  • volgens mij

lees meer over dit onderwerp: