5 tips

maandag 6 november 2017

De vloer zoekt iemand
om dagelijks “ik doe hier
godverdomme alles”
te mompelen.

Deze vacature van een Vlaams communicatiebureau ging viraal op sociale media. Het bericht bleek een dubbele bodem te bevatten. Men zocht een collega met humor die de zaak strak doch harmonieus moest gaan organiseren. ‘Dat lukt alleen, als je ook “nee” durft te zeggen,’ was de onderliggende boodschap. 

Uit diverse onderzoeken blijkt dat steeds meer mensen minder goed ‘nee’ kunnen zeggen. Waar dat aan ligt? Het zou te maken hebben met een verandering van de manier waarop we vandaag de dag naar ons werk kijken. Vroeger had je namelijk een baan, nu ben je de baan.

Ja zeggen sluipt erin
Makkelijker gezegd dan gedaan trouwens, ‘nee’ leren zeggen. Vaak sluipt ‘ja hoor, doe ik wel’ er ongemerkt in. Je vindt immers altijd wel ruimte om iemand met een klusje te helpen. Zeker als het je favoriete collega betreft, of een leidinggevende die niet zonder jouw hulp kan. Het wordt pas echt een probleem, als je zelf tot over je oren in het werk komt te zitten. Wie helpt jou dan? Of sta je er vanaf dat moment alleen voor?

Leer ‘nee’ zeggen
Met de volgende 5 tips krijg je een tacktiek in handen, waarmee je in alle gevallen (en tegen iedereen) op een charmante manier 'nee' kunt zeggen. Succes!

Tip 1: Leg uit dat je veel om handen hebt
En er niet aan toekomt om dit erbij te doen. Stel eventueel voor om op een later moment te kijken, wat je wel kunt doen.

Tip 2: Geen sorry zeggen
Je hoeft je niet te verontschuldigende en in detail te gaan, over de redenen waarom het je niet lukt. Daarmee kan het overkomen alsof je een excuus verzint. 

Tip 3: Herhaal je mantra en blijf bij je standpunt
Vaak stelt een leidinggevende of collega de hulpvraag een paar keer om zeker te weten of je niet toegeeft. Wees daar strak in voor jezelf en herhaal rustig dat het je simpelweg niet lukt. Zwicht alleen als je echt denkt dat het niet anders kan. Wanneer men doorkrijgt dat je makkelijk bent over te halen, ben je verder van huis.

Tip 4: Het is de manier waarop je het brengt
De toon waarop je de afwijzing brengt is cruciaal. Wanneer je dat te direct en bot doet (NEEN) gaat dat geen sympathie wekken. Leg rustig uit dat je het druk hebt. Vaak weten mensen dat niet en hebben ze al helemaal geen idee hoeveel tijd je kwijt zou zijn met hun verzoek.

Tip 5: Overwin je angst
Het is misschien een beetje eng om te doen, maar als je het een paar keer hebt gedaan, volgt de routine en gaat het vanzelf. Doen! Voor jezelf en je collega’s. Zonder stress wordt je werk beter en ben je een leukere collega.

  • vertel ...
  • moet je zien
  • goed verhaal
  • in het nieuws
  • volgens mij

lees meer over dit onderwerp: