En het gewoon te doen!

maandag 9 oktober 2017

Wat de bekende Nederlanders uit dit overzicht gemeen hebben? Ze steken de grenzen over van hun vakgebied en hebben het lef om nieuwe dingen te doen, ongeacht wat de uitkomst is.

Groeit Anna Nooshin door tot de Oprah Winfrey van de lage landen?
Volgens Daan Sip van Social1nfluencers, het bureau voor onlinesterren (en sterren in de dop) kent elke vrouw in Nederland Anna Nooshin. Deze Nederlandse-Iraanse onderneemster begon op haar 24ste het webzine NSMBL en groeide als onlinepionier uit tot één van de belangrijke zogenaamde influencers op het gebied van mode en lifestyle. Elk nieuw mediakanaal vult ze op een manier in, waarvan miljoenen lezers en kijkers blij worden. De knappe Nooshin schrijft, blogt, vlogt, is model, ontwerpt en presenteert bij RTL. Daarnaast publiceert ze boeken. Ze is zo invloedrijk, zeggen kenners, omdat ze doet wat ze graag doet, de looks heeft en haar nieuwsgierigheid volgt. Wat is haar volgende stap? De politiek?

Alexander Klöpping groeit omdat hij als een van de eerste snapte hoe de nieuwe media werken
Natuurlijk. Alexander Klöpping had de tijd mee. In 2009 werden ‘nerds’ interessant dankzij de enorme opmars van giganten als: Apple, Google, Microsoft en Facebook. Als je daar vervolgens ook nog heel smeuïg over kunt vertellen, dan ben je een ‘nerd’ die we begrijpen. Leuk. Dat deed hij eerst door als tekstschrijver en blogger voor Jort Kelder te werken. In die tijd ging hij ook als veredelde persoonlijke assistent mee naar de Wereld Draait Door. Toen Mathijs van Nieuwkerk hem in de DWDD uitnodigde om de introductie van de iPad van commentaar te voorzien, leek zijn carrière met elke nanoseconde te versnellen. Inmiddels is hij schrijver, publicist, denker en serie-ondernemer. Met Blendle en de Universiteit van Nederland heeft hij twee potentiële giganten in de lucht gebracht.

Groeit Dionne Stax door naar haar eigen talkshow?
Dionne volgt vastberaden haar eigen koers in het woelige medialandschap. Ze begon als stagiaire bij NOS Headlines, de voorloper van NOS op 3. Vanaf 2012 werd ze presentatrice en binnenlandredacteur bij NOS Nieuws. Ze had het geluk dat Annechien Steenhuizen naar het Achtuurjournaal vertrok, waardoor zij het vaste gezicht kon worden van de ochtend- en middaguitzendingen van het NOS Journaal. Haar carrière kreeg een boost. Ze mocht als eerste journaliste de dochters van de koning en koningin interviewen, maakte een veelbekeken documentaire over prinses Diana en presenteerde voor Omroep Max het programma van Onschatbare Waarde. Dionne verstaat de kunst om zowel de journalistieke diepte in te duiken en te duiden, als het nieuws snel en makkelijk te brengen. Dat doet ze op een manier alsof de girl next door je net heeft bijgepraat over de laatste buurtroddel. Het beklijft.   

El Miloudi durft te vragen wat de kijker echt wil weten, je ziet hem groeien
Wie zichzelf op een fijn televisieprogramma wil trakteren, volgt de verrichtingen van Ajouad El Miloudi. Neem het programma Kaaskop of Mocro. Daarin gaat hij op zoek naar antwoorden binnen de Marokkaanse cultuur rond thema’s als liefde, relaties, ontspanning, status en imago. Hij is ontwapenend charmant, confronterend direct en scherp. Ajouad el Miloudi durft te vragen, waar anderen hun lippen stijf op elkaar houden. Hij begon zijn carrière bij Radiostation FunX en AT5 en kreeg in 2010 de prijs voor radio en TV-talent uitgereikt. Via het ochtendprogramma Goedemorgen Nederland kwam hij onder meer terecht bij Puberruil, Keuringsdienst van Waarde en Stinkend rijk of Dakloos. 

Groei door te kijken, luisteren er erover te schrijven: Meester Bart
Bart Ongering verzamelde jarenlang de uitspraken van zijn leerlingen op een school in de Amsterdamse Bijlmer. Die is hij op gegeven moment gaan publiceren op een weblog, op Twitter en Facebook. Meester Bart werd zo populair dat de uitspraken gebundeld werden in een boekje: “Meester Bart, Ik hoef niet op te letten, ik weet alles al. Bart ziet de klas als de samenleving in het klein en vertelt daar wekelijks over in Dagblad Trouw. Naar zijn mening moet een kind op de eerste plaats gelukkig zijn. Daarover gaat hij graag in discussie met zijn lezers, om uiteindelijk te concluderen dat hij het mooiste vak ter wereld heeft. “De energie die je ziet van kinderen, hun ogen als ze iets begrijpen na een uitleg en de waardering die je van ze krijgt. Dat ongerepte. Ik zou het voor geen goud willen missen.”

Tegenwind toch groeien: Eva Jinek
‘Kijkers ergerden zich aan de talkshow van Eva Jinek’. Deze kritiek lijkt uit een andere eeuw te komen. Toch is het nog maar anderhalf jaar geleden dat de Amerikaans-Nederlandse journaliste de maat kreeg gemeten als vervanger van Jeroen Pauw. Wie nu de recensies leest, ziet het omgekeerde gebeuren. Ondertussen bouwt Eva Jinek stevig aan haar carrière en groeit boven alle partijen uit. Dit doet ze met haar vlijmscherpe interviewtechniek en verrassende gasten. Een uur lang alleen maar praten over de liefde voor katten? Doen. Een uur tv maken over voetbal voor vrouwen? Ook doen. Jinek volgt haar hart. Net zoals ze dat deed tijdens haar programma over de verkiezingscampagne in de Verenigde Staten, bij haar verslag van het huwelijk tussen prins William en Kate Middleton en toen de OranjeLeeuwinnen hun overwinningsfeest kwamen vieren bij haar in de studio.

Misschien wel het allermooiste van Jinek, Klöpping, El Miloudi, Stax en Nooshin is hun liefde voor het vak. Met wat ze doen, willen ze het verschil maken. Niet voor een ander, maar voor zichzelf.

  • vertel ...
  • moet je zien
  • goed verhaal
  • in het nieuws
  • volgens mij
Fleur Buis

Geschreven door Fleur

Fleur werkt als Community Manager voor Maandag®. Fleur is altijd online. Met name op social media. Daar kan ze, ook voor Maandag®, haar creativiteit in kwijt.

lees meer over dit onderwerp: