en hoe niet?

vrijdag 25 augustus 2017

Met de groeiende populariteit van YouTubers en Instagrammers komt de sollicitatievideo steeds meer in opmars. Heb je dat zelf al eens geprobeerd, of werkt dat voor jou niet? Zou goed kunnen trouwens, want de meeste werkgevers ontvangen nog graag een good old sollicitatiebrief. Hoe schrijf je een sollicitatiebrief waarmee ze je meteen zouden willen uitnodigen? Zo dus!

  1. Hoe val je op een sympathieke manier op?

Het gaat niet alleen maar inhoud, ook om de vorm. Stuur je cv eens per post.  Gewoon strak in een witte envelop met een handgeschreven adres erop. Natuurlijk stuur je ook een digitale versie per e-mail.

  1. Maak het persoonlijk

Zorg dat je weet aan wie je jouw sollicitatiebrief moet richten. Is het een heer of dame en heeft degene aan wie je de brief richt titels (drs. Dr. Ir. Ing.)? Pak dit secuur aan. Ga na of de ontvanger het wel prettig vindt als je zijn of haar titel gebruikt. Mensen kunnen daar gevoelig voor zijn. Een veilig aanhef is Geachte heer. Gebruik dus geen andere goed bedoelde populaire vormen. 

  1. Trek je lezer in jouw brief, jouw verhaal

Net als in een goed boek of een goede film, is het begin alles. Daarmee trek je de lezer in jouw brief, jouw verhaal en jouw motivatie. Vermijd clichés zoals: ‘Ik schrijf u naar aanleiding van,’ ‘deze baan is een grote uitdaging,’ ‘dit vak is mijn grote passie.’ Hoe maak je een goede openingszin? Gebruik een invalshoek waar de lezer (die namens de organisatie jouw brief leest) meteen een persoonlijke connectie meevoelt. Door: 

- De vacaturetekst als informatiebron te gebruiken. (Honderd procent geslaagden tijdens het eindexamen. Dat is uw streven voor 2018. Dat vraagt om een leraar die begrijpt wat het betekent…)

- Aan te sluiten bij de actualiteit. (In de afgelopen weken was het vaker in het nieuws, klanten willen in het gemeentehuis dezelfde service als ze krijgen bij bedrijven als Coolblue. Daar wil ik graag mijn steentje aan bijdragen.)

- Te associëren. (Mijn moeder wordt verpleegd in uw verzorgingstehuis en dat gebeurt op zo’n indrukwekkende manier, dat het mij geweldig lijkt om in uw team te mogen meewerken.)

  1. Bouw daarna een heldere structuur

In de sollicitatiebrief moet blijken dat jij tot op het bot gemotiveerd bent om de job te doen en tegelijkertijd over de beste papieren beschikt om dat te doen (ervaring, kennis en inzicht). Dus wie ben je, wat doe je en waarom ben jij de meest geschikte persoon om deze baan naar de next level te brengen? Leg uit!

  1. Maak korte zinnen

Zorg ervoor dat je de zinsconstructie kort houdt. Dit leest prettig en komt duidelijk en puntsgewijs over. Natuurlijk mag je best eens een wat langere zin opschrijven, maar gebruik niet meer dan één bijzin.

  1. Meld het als je iemand kent uit de organisatie

Met valse bescheidenheid kom je nergens in een sollicitatiebrief. Mocht je iemand kennen bij het bedrijf waar je wilt komen te werken, laat dan alle schroom varen en meld het.

  1. Je brief een persoonlijk tintje te geven

Probeer niet grappig te zijn, want humor is het allermoeilijkste om in een tekst te vatten. Toon wel je persoonlijkheid door bijvoorbeeld concreet te maken waar je energie van krijgt.

  1. Je successen te beschrijven

Laat kort en bonding en met feiten zien, wat je hebt bereikt in andere functies. Let wel; doe dit zonder op te scheppen! 

  1. Jouw ‘waarom’ duidelijk maken

Waarom solliciteer je. Leg uit waarom je de organisatie zo interessant vindt en waarom de combinatie met jou zo’n uitstekende match is.

  1. Je beschrijft een toekomstperspectief in jouw nieuwe baan

Met andere woorden: toon ambitie. Laat zien hoe jij jezelf zou kunnen ontplooien in de nieuwe baan. Bijvoorbeeld door een toekomstbeeld te schetsen van de functie en jouw rol.

  1. Kort en krachtig af te sluiten

Geen rare fratsen hier. Gewoon eindigen met: ‘Graag licht ik mijn brief toe in een persoonlijk gesprek.’ Met vriendelijke groet, …

  • vertel ...
Fleur Buis

Geschreven door Fleur

Fleur werkt als Community Manager voor Maandag®. Fleur is altijd online. Met name op social media. Daar kan ze, ook voor Maandag®, haar creativiteit in kwijt.

lees meer over dit onderwerp:

  • jun 16
    Professional Nikki genomineerd voor leraar van het jaar

    leerlingen nomineren 

    nikki voor 

    onderwijsprijs.

    Geschreven door Kione op donderdag 2 juni 2016 Maandag® professional Nikki is een van de kanshebbers voor de titel Leraar van het Jaar Voortgezet Onderwijs. Wat is haar geheim als docent? lees verder
  • jul 16
    Professional Janet(jes) moet blijven
    Een handgeschreven brief aan de directrice en een heuse handtekeningenactie om hun juf Janet te laten blijven. Een fantastisch compliment. We vroegen Maandag® professional Janet naar haar ervaringen als docent in het speciaal onderwijs. lees verder
  • aug 16
    Professional Freek brengt cabaret in de klas

    lesgeven.

    daar zit muziek in.

    Geschreven door Kione op vrijdag 19 augustus 2016 Er was eens een docent Engels, genaamd Freek. Deze Maandag® professional heeft drie passies: lesgeven, de Engelse taal en cabaret. Voor de klas weet hij dit perfect te combineren. Hoe zo'n les Engels er dan uitziet, lees je hier. lees verder