maar hoe doe je dat?

maandag 12 juni 2017

Toen succescoach Alex Ferguson werd gevraagd naar de ultieme manier waarop hij zijn voetbalmiljonairs en kampioenen kon motiveren, was het antwoord net zo eenvoudig als briljant. “Niks werkt zo doeltreffend,” zei de knorrige Schot, “als tegen iemand zeggen: ‘dat heb je goed gedaan.’” Niks is zo moeilijk, zo blijkt uit onderzoek, als positief communiceren op het werk. Laat staan een compliment uitdelen.

Je kunt nog zo gemotiveerd zijn en je werk zien als een roeping, als het niet botert met je collega’s, of je hebt een hork van een baas dan schiet het nog niet echt op. De sfeer op je werk is bijna net zo belangrijk. Op de website Compass & Coaching wordt in een artikel scherp neergezet waar het om draait als je op een constructieve manier werkt aan de sfeer op je werk. Dit begint met de constatering dat een goede sfeer bij jezelf begint. En betere communicatie start met de acceptatie dat iedereen verschillend is en dat dit niks zou moeten uitmaken.

Houd rekening met elkaar
“Een betere communicatie begint met de acceptatie dat we allemaal van elkaar verschillen en je de ander behandelt zoals je zelf behandeld wilt worden.” Zo stelt de schrijfster van het stuk. Zij stelt dat hoe meer we van elkaar verschillen, des te groter de kans wordt dat we elkaar verkeerd begrijpen. 

Begrip is het begin van vertrouwen
Volgens de schrijfster moet je moeite doen om te accepteren dat mensen de dingen anders doen dan jij. Dat je daar niet aan moet ergeren, maar de ruimte moet geven. “Je hoeft niet bevriend te zijn om de ander te begrijpen en je hoeft het ook niet met hem of haar eens te zijn, maar wel altijd begrip tonen en rekening houden met elkaar. Daar begint vertrouwen.”

Als je collega schrikt
Rekeninghouden is vooral terug te voeren op de manier waarmee je met elkaar communiceert. “Als je zelf bijvoorbeeld behoorlijk direct en confronterend bent, maar je collega daarvan schrikt, dan kun je daar rekening mee houden.” Onder positief communiceren op het werk gaat het ook over de mate waarin men naar elkaar wil luisteren. Echt luisteren. Want daar gaat volgens haar ook veel mis.

Een compliment is een cadeautje.

Vraag door
Uit onderzoek blijkt zelfs maar 50 procent werkelijk te luisteren naar wat de ander te zeggen heeft. Zij noemt dat actief luisteren. Wat zoveel betekent als: proberen te snappen wat iemand bedoelt, doorvragen en samenvatten. Tenslotte, geef én ontvang complimenten. “Als je een compliment geeft, kan een reactie misschien wat koel zijn, laat dat zo, en ga ervanuit dat als je er zelf een krijgt, die gemeend is. Bedank hem of haar daar hartelijk voor.”

Wil jij doen waar je goed in bent? En dat steeds beter? Bekijk onze vacatures of neem contact op met een vestiging in de buurt

  • vertel ...
Fleur Buis

Geschreven door Fleur

Fleur werkt als Community Manager voor Maandag®. Fleur is altijd online. Met name op social media. Daar kan ze, ook voor Maandag®, haar creativiteit in kwijt.

lees meer over dit onderwerp:

  • jun 16
    Professional Nikki genomineerd voor leraar van het jaar

    leerlingen nomineren 

    nikki voor 

    onderwijsprijs.

    Geschreven door Kione op donderdag 2 juni 2016 Maandag® professional Nikki is een van de kanshebbers voor de titel Leraar van het Jaar Voortgezet Onderwijs. Wat is haar geheim als docent? lees verder
  • jul 16
    Professional Janet(jes) moet blijven
    Een handgeschreven brief aan de directrice en een heuse handtekeningenactie om hun juf Janet te laten blijven. Een fantastisch compliment. We vroegen Maandag® professional Janet naar haar ervaringen als docent in het speciaal onderwijs. lees verder
  • aug 16
    Professional Freek brengt cabaret in de klas

    lesgeven.

    daar zit muziek in.

    Geschreven door Kione op vrijdag 19 augustus 2016 Er was eens een docent Engels, genaamd Freek. Deze Maandag® professional heeft drie passies: lesgeven, de Engelse taal en cabaret. Voor de klas weet hij dit perfect te combineren. Hoe zo'n les Engels er dan uitziet, lees je hier. lees verder