denk als een merk. hoe kiezen ze voor jou?

donderdag 13 april 2017

Stel. Je ziet jezelf als een merk. Hoe zorg je er dan voor dat mensen voor jou kiezen? Laat je dan andere dingen van je zelf zien? Maak je andere keuzes in je loopbaan. En welke elementen van je kennis, kunde en karakter werk je uit?

Toen David Beckham nog bij de kleintjes voetbalde van Manchester United, werd er al door merkdeskundigen aan zijn uitstraling gewerkt. Geen enkele carrière van een voetballer is zo zorgvuldig uitgestippeld, gebracht en gekapitaliseerd als die van Becks. In zijn eentje zorgde hij voor de totale lift van het voetbalimago en plaveide de weg naar de huidige film- en rocksterrenstatus. Beckham doet, denkt en dacht zijn leven lang als een marketeer die elk detail van zijn merk aantrekkelijk moe(s)t houden in de tijd.

Hoe zou het zijn als je jezelf zo zou bekijken? Als een echt merk dat een plek moet veroveren in een overvolle markt. Wat komt daarbij kijken? Bij een hoogstpersoonlijke en eigen merkstrategie? Probeer maar. Met de volgende 7 vragen, zet je namelijk de eerste stap.

Vraag 1. Wat maakt jou woest aantrekkelijk?

Elk nieuw product begint met de vragen: wat ben je, voor wie wil je dat zijn en met welke eigenschappen van jezelf voeg je echt wat toe aan wat er al is? Met andere woorden: waarom zouden ze voor jou moeten kiezen? En niemand anders? Wat maakt jou woest aantrekkelijk?

Het antwoord op deze vraag leidt je naar jouw merkidentiteit, jouw karakter, jou waarom.

Hulpje: Stel je zou een merk zijn. Welk merk ben je dan? Ben je een BMW of eerder een Mini? Ben je Apple of Samsung? Zara of H&M? Starbucks of LaPlace? Albert Heijn of Jumbo? Adidas of Nike? Levi’s of Denham? Heineken of Corona? Het helpt als je voor jezelf een lijst maakt met allerlei merken die je bij jezelf vindt passen. Schrijf dan meteen op waarom je dat vindt (in twee of drie woorden). Vervolgens begin je aan je persoonlijke eigen merkbeeld. Met een paar vragen pel jezelf af en kom je tot de kern. 

Wie ben je, wat doe je, waarom doe je dat en wat maakt jou zo uniek dat ze jou kiezen voor de job. 

Vraag 2. Hoe zou je jezelf profileren?

Welke eigenschappen van jouw karakter maken je authentiek en wil je benadrukken in elk stap die je zet. Met ander woorden; als ze aan jou denken, aan welke kenmerken denken ze dan?

Hulpje: Met welke van jouw karaktereigenschappen krijg je de meeste sympathie en voorkeur in de markt waarin jij je begeeft? Dus voor welke doelgroep ben je op welke manier het meest aantrekkelijk? Kies hier niet tien dingen, maar twee of drie dingen waardoor de mensen je meteen herkennen en positief onthouden (mensen hebben het druk en worden overspoeld met informatie. Je hebt dus weinig tijd om echt op te vallen. Drie dingen onthoud je makkelijker dan tien dingen. Je hebt bovendien veel minder tijd nodig om ze te leggen). 

Vraag 3. Hoe zet je jezelf weg?

Dit heet de positionering in de marketingleer. Hier bepaal je de keuzes, het gevoel, de woorden en de wijze waarop je jouw persoonlijke merk wilt neer zetten.

Hulpje: Op welke bekende persoonlijkheid zou je willen lijken of met wie word je weleens vergeleken? Wie is je benchmark? Dat is de eerste stap om te komen tot je positionering. Daarna kom het erop neer om zo concreet mogelijk in woorden te vatten hoe mensen je zouden moeten zien. Vaak helpt het om in deze stap een persoonlijk moodboard te maken. Dat wil zeggen: maak een samenstelling van allerlei beelden die uitdrukking geven aan wie je bent en waar je voor staat. Die foto’s en beelden kunnen van alles zijn. Van vakantiekiekjes tot allerlei scheursels uit tijdschriften.

Vraag 4. Wat wil je bereiken?

Met welk beoogd resultaat zet je jezelf in de markt? Wat is je doel? Waar wil je naar toe groeien? En hoe wil je dat bereiken? Zet deze stappen op papier in een meetbaar plan.

Hulpje: Check online het businessplan van een succesvol merk en probeer die te vertalen naar je persoonlijke doelen en ambities. Dus; wat wil je bereiken? En in welke stappen ga je dat doen?

Vraag 5. Hoe ga je communiceren? Wat is je visie en strategie?

Jij bent zelf natuurlijk je belangrijkste visitekaartje. Maar wat doe je nog meer aan je communicatie? Hoe zien je socials eruit? LinkedIn? Facebook? Instagram? Heb je misschien een eigen website? Doe je nog aan visitekaartjes? Waar laat je je zien? Met wie? En hoe? Hoe zie je er dan überhaupt uit? Jouw persoonlijk merk zet je door tot in de kleinste finesses.

Hulpje: Welk werk heeft werkelijk alles strak voor elkaar en klopt van binnen naar buiten en van website tot live ervaring? Hoe zou dat eruitzien als het over jouw ging als je een merk zou zijn?

Vraag 6. Check. Hoe is het met je reputatie en PR? Zijn al je socials strak?

Hoe gaan anderen mensen (en merken) met jou om? Jouw persoonlijkheid? Identiteit? Het merk, jij in hoogsteigen persoon? Hoe beoordelen ze je. Wat zeggen ze? En hoe kun jij dat weer beïnvloeden?

Hulpje: Google niet alleen je naam. Zoek dieper. Van Twitter tot Facebook. Kijk op welke berichten je likes je krijgt en op welke niet. Check op welke berichten van jou worden gereageerd en op welke niet? Zien al je socials er trouwens strak uit? Volgens richtlijnen van LinkedIn bijvoorbeeld? Hoe vinden zij dat je profielfoto eruit moet zien? En je profieltekst? Voldoe je aan hun eisen voor een succesvolle LinkedIn-pagina? En val je daarbinnen weer op? 

Vraag 7. Hoe zorg je voor constante verbetering van jezelf, dus je merk?

Met welke ervaringen uit de praktijk kun jij inspiratie op doen om (nieuwe) merkontwikkelingen in te zetten? Minder vaag. Welk kansen zie je? Met welke van jouw sterke kanten ben je beter dan anderen en hoe zorg je ervoor dat je die elementen slim in de strijd gooit? Bovendien, als je een stapje hebt gemaakt, hoe blijf je je dan presteren en aantrekkelijk?  

Hulpje: Aan welke sterke kanten van jezelf blijf je voortdurend werken zodat mensen voor jou gaan? Zij voor jou kiezen omdat je bent wie bent. 

  • goed verhaal
Fleur Buis

Geschreven door Fleur

Fleur werkt als Community Manager voor Maandag®. Fleur is altijd online. Met name op social media. Daar kan ze, ook voor Maandag®, haar creativiteit in kwijt.

lees meer over dit onderwerp:

  • jun 17
    juni-15 bijzonder werk verdient beter

    bijzonder werk

    verdient beter.

    donderdag 15 juni 2017 Madelon Eltink, ceo van Maandag®, sprak met Henk Pastoors, oud-verpleegkundige en tegenwoordig adviseur en spreker. Hij zet zich in voor vernieuwing van het werken in de zorg. Bij Maandag® denken we op dit moment hard na wat onze bijdrage aan het verbeteren van de werksituatie van verpleegkundigen zou kunnen zijn. lees verder
  • jun 17
    juni-19 het minimaliseren van afleiding tijdens je werk

    stop

    de afleiding.

    Geschreven door Fleur op maandag 19 juni 2017 Hoe raak je minder snel afgeleid op je werk? Weleens van de Jan des Bouvrie-theorie gehoord? Dat is een van de 9 tips waardoor je slimmer en met meer aandacht je werk kunt doen. lees verder
  • sep 17
    sept-18 - succesfactoren om meer voldoening uit je werk te halen

    waar ben je

    trots op?

    Geschreven door Fleur op maandag 18 september 2017 Wat bepaalt of je trots bent op je werk? Is dat een hoger doel? Plezier? Mooie momenten? Leuke collega’s? Hier staan de succesfactoren op een rij. lees verder