nooit een saai moment met een cabaretier voor de klas.

vrijdag 19 augustus 2016

Once upon a time… was er een docent Engels, genaamd Freek (28). Freek heeft drie passies: lesgeven, de Engelse taal en kleinkunst. Als het even kan, combineert hij die drie. Zijn talenten als stand-upcomedian, muzikant en verhalenverteller zet hij dan ook graag in om zijn leerlingen op een verrassende manier de Engelse taal bij te brengen. Hoe ziet een les Engels van deze Maandag® professional eruit? We vroegen Freek naar zijn creatieve lesmethoden, ideeën en plannen voor de toekomst.

Wat heeft je ertoe gebracht om docent worden?
Eigenlijk ben ik docent geworden, puur omdat ik goed ben in Engels. Op het Hbo ligt het dan voor de hand om leraar te worden. Tijdens een buitenlandstage in Engeland is mijn enthousiasme alleen maar gegroeid.

En hoe zit het met je passie voor kleinkunst?
Ik heb altijd al een passie gehad voor theater en spel, toneelstukken. Ook ben ik gepassioneerd fan van cabaretiers zoals Theo Maassen en Hans Teeuwen. Toch heb ik nooit overwogen om naar een kleinkunstacademie te gaan. Dat ging later eigenlijk pas kriebelen. Vandaar dat ik nu, naast mijn werk als docent, een opleiding volg aan de Koningstheateracademie in Den Bosch.

Wanneer heb je de link gelegd tussen lesgeven en theater, hoe combineer je beide disciplines?
De link met theater en spel is ontstaan tijdens mijn afstudeeronderzoek naar dramatische werkvormen, op een school in Venray. Dit onderzoek was gericht op gesprekstechnieken. Hoe konden deze leuker worden gemaakt voor leerlingen? Ik heb een aantal werkvormen laten uitvoeren. Bijvoorbeeld een gesprek bij de bakker. Dat gesprek kun je gewoon uitvoeren, maar ik voegde daar emoties aan toe. Geïnspireerd op de Lama’s. Zo speelden de leerlingen bijvoorbeeld ‘boos bij de bakker’ of ‘verliefd bij de bakker’. Dit voegde veel plezier toe aan het ontwikkelen van een vaardigheid.

Klinkt leuk, maar ik kan me voorstellen dat dit best spannend kan zijn voor leerlingen.
Bij alles wat ik doe is de insteek om creativiteit bij de leerlingen aan te boren. Je moet daarbij wel een klas aanvoelen. Ik heb heel verschillende klassen gehad qua niveau en samenstelling, waar je je lesmethoden op aanpast. Ik laat leerlingen wel eens gedichten schrijven, emoties uitbeelden of teksten bespreken uit de komische serie Little Britain. Leerlingen van de opleiding ‘Optiek’ hebben eens teksten uit de nieuwe zonnebrillencollectie van een bekend merk geanalyseerd. Of de klas mag gezamenlijk een verhaal maken door te beginnen met once upon a time, there was… Elke leerling vult dan een stuk aan. Soms gebruik ik zelfs oefeningen vanuit de improvisatielessen van de opleiding die ik zelf volg.

Weten je leerlingen van jouw passie voor kleinkunst? En wat brengt dat voor reacties teweeg?
Ik vertel het wel inderdaad. Met als gevolg dat leerlingen me vaak vragen om stukjes te doen. Dit jaar heb ik op de laatste lesdag van het schooljaar mijn gitaar meegenomen. De groep mocht een Nederlandse hit kiezen en deze in het Engels vertalen. Het werd ‘Sexy als ik dans’ van Nielson. Dat mocht ik daarna dus zingen! En ik heb eens een schrijfopdracht gegeven waarbij leerlingen een complimentenbrief of een klachtenbrief mochten schrijven over iemand uit hun directe omgeving. Een van de leerlingen had een complimentenbrief over mijn manier van lesgeven geschreven. Totaal onverwacht en erg leuk.

Hoe en wanneer ben je precies met Maandag® in aanraking gekomen?
Toen ik voor de liefde besloot om naar Maastricht te verhuizen had ik nog geen baan in het onderwijs. In diezelfde periode besloot ik om de cabaretopleiding in Den Bosch te gaan doen. Toen ik op vacaturesites ging kijken was de eerste baan die ik tegenkwam een parttime baan in Roermond, perfect te combineren met de lesdagen van mijn eigen opleiding. Ik heb op de Maandag® website het formulier ingevuld, werd teruggebeld en ben naar de vestiging in Maastricht gekomen. Een week later was ik aangenomen.

Tijdens een van zijn Maandag® projecten is Freek, als liefhebber van de spotlights, gevraagd om mee te werken aan een video. Bekijk ‘m hier:

Hoe vind je het om op tijdelijke basis te werken en steeds afscheid te moeten nemen van een klas?
Daar moet ik wel aan gaan wennen, maar ik heb ook wel weer zin in een nieuwe uitdaging. Werken in segmenten van 3 tot 4 maanden past het best bij me. Ik blijf scherp en het geeft toch genoeg tijd om een band op te bouwen met de leerlingen. Je kunt niet van iedere leerling weten wat er speelt, maar het is geen extra moeite om er eens naar te vragen. Dat doe ik dan ook regelmatig.

Weet je al wat je volgende stappen gaan worden?
Ik stop voorlopig met de cabaretopleiding, want ik heb met behulp van Maandag® een lerarenbeurs gekregen. Daarmee ga ik een Master voor Engels halen, zodat ik ook de op de bovenbouw les kan geven. Ik kijk er erg naar uit om die stap te maken, zodat ik de Britse humor nog meer in mijn lessen kan verwerken. En er op een hoger niveau naar kan kijken. In de ideale situatie geef ik zowel les op de bovenbouw, als op het vmbo. Gelukkig kan ik veel van mijn creativiteit kwijt in het lesgeven. Op de langere termijn zou ik graag een stapje verder gaan met theater op scholen. Bijvoorbeeld door een curriculum op te zetten voor Engels theater of comedy. De Engelse Lama’s. En wie weet eindig ik wel in Ecuador, waar mijn vriendin vandaan komt. Dan richten we een school op vol muziek en creativiteit!

Geïnspireerd geraakt door het verhaal van Maandag® professional Freek? En denk jij ook groen bloed te hebben? Bekijk hier alle openstaande vacatures in het onderwijs.

  • vertel ...
Kione Smits

Geschreven door Kione

Kione werkt als Content Manager voor Maandag®. Ze houdt zich bezig met de uitingen van Maandag®, zowel in tekst als in beeld. Online en offline.

lees meer over dit onderwerp:

  • jun 16
    Professional Nikki genomineerd voor leraar van het jaar

    leerlingen nomineren 

    nikki voor 

    onderwijsprijs.

    Geschreven door Kione op donderdag 2 juni 2016 Maandag® professional Nikki is een van de kanshebbers voor de titel Leraar van het Jaar Voortgezet Onderwijs. Wat is haar geheim als docent? lees verder
  • jul 16
    Professional Janet(jes) moet blijven
    Een handgeschreven brief aan de directrice en een heuse handtekeningenactie om hun juf Janet te laten blijven. Een fantastisch compliment. We vroegen Maandag® professional Janet naar haar ervaringen als docent in het speciaal onderwijs. lees verder
  • sep 16
    Professional Rita nog niet klaar voor pensioen

    stop nooit 

    met groeien.

    Geschreven door Kione Smits op vrijdag 30 september 2016 Rustig van je pensioen genieten. Verpleegkundige Rita zag het wel zitten. Maar na drie maanden besluit ze weer aan het werk te gaan. Als zzp’er. Wat drijft deze gepassioneerde Maandag® professional? lees verder