een mooier compliment kun je je als docent niet wensen.

vrijdag 29 juli 2016

Een handgeschreven brief aan de directrice, gecombineerd met een heuse handtekeningenactie. Voor een van haar leerlingen was dit dé manier om zekerheid te krijgen over of juf Janet(jes) ook volgend schooljaar nog op haar school kan blijven. Een mooier compliment kun je je als docent haast niet wensen. We vroegen Maandag® professional Janet naar dit verhaal en naar haar ervaringen als docent in het speciaal onderwijs.

Een leerling die een actie op touw zet om jou volgend jaar weer als docent te hebben, dat is vast een hele eer! Kun je iets over jullie ‘klik’ vertellen?
Toen ik in september 2015 startte op SGM De Brouwerij Oosterbeek, voortgezet speciaal onderwijs, had ik drie klassen per lesweek. Dit werden er op een gegeven moment twee. In deze klassen werd op een verschillende manier gewerkt. De ene klas was een vmbo examenklas waarin klassikaal gewerkt werd. De andere klas was een individuele setting waarin leerlingen met hun eigen rooster, in hun eigen tempo konden werken. Een van mijn leerlingen had problemen om mee te komen met de klassikale lessen. Doordat ze mij kende en ik vertelde hoe het er in de andere klas aan toe ging, kon zij de stap maken naar de individuele klas. Ook in de nieuwe klas bleef ik haar lerares en mentor.

Wat was de uiteindelijke aanleiding voor haar actie?
Op een gegeven moment werd duidelijk dat ik niet vast, maar via Maandag®, bij de school werkte. Omdat het niet zeker was of ik hier ook volgend jaar les mocht blijven geven, is deze leerling meerdere keren verhaal gaan halen bij de directie. Die kon haar in eerste instantie nog geen zekerheid geven. Uiteindelijk heeft ze een brief geschreven waarin ze om duidelijkheid vraagt en is ze een letterlijke handtekeningenactie gestart.

Wist je eigenlijk van haar initiatief af?
Ja, ze had aangegeven dat ze een plan ging bedenken om ervoor te zorgen dat ik in haar klas kon blijven werken. Ze vroeg me of ze een brief aan de directrice mocht schrijven. Ik heb er een schrijfopdracht van gemaakt, ter voorbereiding van haar examen Engels. Ze heeft een officiële brief geschreven met daarin haar wens om mij volgend schooljaar als docent te houden.

Hoe reageerde de directie?
De directrice heeft meteen een officiële brief teruggeschreven, maar kon op dat moment ook nog geen duidelijkheid scheppen over het nieuwe schooljaar. In het speciaal onderwijs is het erg lastig om vast bij een school te werken. Er worden nauwelijks vaste contracten gegeven en er is vaak onzekerheid over het leerlingenaantal, ook in verband met passend onderwijs. Hierdoor is het voor de zomervakantie voor meerdere docenten onduidelijk of ze op de school kunnen blijven.

En, weet je inmiddels of de actie het juiste effect heeft gehad en je kunt blijven?
Helaas kan ik na dit schooljaar niet op deze school blijven. Het leerlingenaantal is momenteel nog te laag. En doordat een locatie gaat sluiten wordt de formatie ingedeeld met personeel met een vast contract.

Hoe kom je eigenlijk aan de bijnaam juf Janet(jes)?
De bijnaam is in de vmbo eindexamenklas ontstaan. Ik ben nogal poetserig en dat viel de leerlingen ook op. Zo zijn ze bij de bijnaam Janet(jes) gekomen.

Het lijkt me niet makkelijk om een band op te bouwen met leerlingen als je ergens tijdelijk werkt. Hoe ga jij daarmee om?
Ik probeer in de tijd die ik heb met een klas of leerling, zoveel mogelijk te investeren. Dit keer kon ik een heel schooljaar in deze klas en met deze leerling werken, waardoor ik toch een goede band op heb kunnen bouwen. Wel merk ik dat ik vaak juist op het moment dat ik heb geïnvesteerd in leerlingen en collega’s, weer weg moet. Dat is soms jammer, ook omdat ik het erg naar mijn zin heb op deze school. Daarnaast moet je bij een andere werkplek weer opnieuw die investering doen om de leerlingen, collega’s en werkwijze te leren kennen.

Weet je al wat je volgende stap zal zijn?
Ik werk nu voor de tweede keer als professional bij Maandag®. Dit geeft me de zekerheid van een inkomen en baan. Na de zomervakantie zal er een nieuwe uitdaging voor me gezocht worden waar ik alsnog met veel plezier mijn passie kan volgen om te werken in het speciaal onderwijs!

Heb jij werklust, houd jij van aanpakken en bruis je van de energie? Dan heb jij waarschijnlijk groen bloed. Net als docenten Janet, Freek en Nikki. Ben je toe aan een andere Maandag®? Bekijk dan onze vacatures in het onderwijs of schrijf je direct in.

  • vertel ...
Kione Smits

Geschreven door Kione

Kione werkt als Content Manager voor Maandag®. Ze houdt zich bezig met de uitingen van Maandag®, zowel in tekst als in beeld. Online en offline.

lees meer over dit onderwerp:

  • jun 16
    Professional Nikki genomineerd voor leraar van het jaar

    leerlingen nomineren 

    nikki voor 

    onderwijsprijs.

    Geschreven door Kione op donderdag 2 juni 2016 Maandag® professional Nikki is een van de kanshebbers voor de titel Leraar van het Jaar Voortgezet Onderwijs. Wat is haar geheim als docent? lees verder
  • aug 16
    Professional Freek brengt cabaret in de klas

    lesgeven.

    daar zit muziek in.

    Geschreven door Kione op vrijdag 19 augustus 2016 Er was eens een docent Engels, genaamd Freek. Deze Maandag® professional heeft drie passies: lesgeven, de Engelse taal en cabaret. Voor de klas weet hij dit perfect te combineren. Hoe zo'n les Engels er dan uitziet, lees je hier. lees verder
  • sep 16
    Professional Rita nog niet klaar voor pensioen

    stop nooit 

    met groeien.

    Geschreven door Kione Smits op vrijdag 30 september 2016 Rustig van je pensioen genieten. Verpleegkundige Rita zag het wel zitten. Maar na drie maanden besluit ze weer aan het werk te gaan. Als zzp’er. Wat drijft deze gepassioneerde Maandag® professional? lees verder